Welke gitaar heeft meer spanning te verduren? Een basgitaar of een 6 snarige electrische gitaar?

Toegevoegd na 22 minuten:
Het gaat om de mechanische spanning. Ik heb namelijk ooit gehoord dat een basgitaar meer spanning te verduren heeft. Maar toen ik er net over nadacht, bedacht ik me dat de Electrische gitaar hoger klinkt en hoger is meer spanning vandaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Een dikke snaar heeft meer massa en zal bij de zelfde spanning dus langzamer heen en weer gaan (= lagere frequentie).
De snaar van een elektrische gitaar heeft een spanning van gemiddeld bijna 7 kg, die van een basgitaar ong. 25 kg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een elektrische gitaar krijgt dus ong. 40 kg te trekken en een bas 90 kg of meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat de hoogte van de snaar voornamelijk bepaald wordt door de dikte van de snaar. En die van een basgitaar zijn beduidend dikker. Verder is het zo dat de knoppen om de snaar op spanning te brengen bij een basgitaar altijd groter zijn dan op een elektrische 6-snarige. Dat zou er op kunnen duiden dat er meer kracht voor nodig is en dat de spanning op een bassnaar dus hoger is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de parameters snaardikte, snaarlengte en spanning. In de bouw van een gitaar is gezocht naar de juiste verhouding tussen die drie parameters om per snaar de juiste toonhoogte te kunnen bereiken (en dan sla ik andere parameters als materiaal van de snaar voor het gemak even over). Hiervan uitgaande is het mogelijk dat de gitaarbouwers hebben gestreefd naar een gelijke spanning in alle snaren, voor een gelijkmatige belasting van de hals en kast.
klopt maar n draadje op spanning brengen kost veel meer energie dan n kabel op spanning brengen. dus n bassnaar ivm n gitaarsnaar kost ongeveer x keer meer energie waarbij x is het aantal maal dikker n bassnaar is. ( keertje of 3)