Waarom zijn 'echte' bands met heftige/gevoelige lyrics tegenwoordig véél minder populair dan de popmuziek?

Als ik popmuziek luisterend Nederland vraag om hun mening over deze vraag, wordt er altijd geantwoord met "rock/metal/etc. is alleen maar een hoop geschreeuw, dat kan ik ook wel". Wat ze echter niet weten is dat bands als Metallica (met nummers als Nothing Else Matters en Fade to Black) juist heftigere en gevoeligere teksten schrijven dan iedere andere popmuzikant. Ik vraag me af waarom popmuziek zo simpel en toch zo populair kan zijn. In mijn mening tenminste is het simpele muziek en ik heb veel lyrics bestudeerd en erg basis bevonden.. Waarom krijgen de 'echte' bands dan zo weinig aandacht?

Nogmaals, het is maar een mening, ik vraag me gewoon af waarom het mij - en hopelijk ook anderen - zo erg opvalt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar mijn voorkeur is ook voor Metallica dan Yes-R blablaabla.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ontzettend waar. Zo erg! Als je kijkt naar de teksten van System of a Down en wat er daar achter zit en vervolgens naar Justin Bieber dan geloof je je ogen/oren niet =,=

Het beste antwoord

omdat de massa, het grootste deel,pop muziek mooi vindt. De rockers/metalheads onder ons zijn een uitstervend ras. Het heeft er ook mee te maken dat je op tv eerder een documentaire/aflevering/optreden van jan smit zult zien als van bijvoorbeeld metallica.. jammer maar helaas.. sad but true!

Toegevoegd na 2 minuten:
je kunt muziek in dit geval vergelijken met coca cola. Het grootste deel van de mensen koopt coca cola, gewoon die rode blikjes. Een kleiner deel koopt bijv. coca cola kersensmaak...

ongetwijfeld ligt het er ook aan dat pop muziek ook in (haast) elke disco/club/bar gedraaid wordt. Pop muziek is misschien wat toegankelijker als metal/rock muziek.. mensen vinden rock muziek al snel te ruig..

Toegevoegd na 4 minuten:
Als ik aan iemand vraag of hij metallica kent, is het antwoord vaak '' Oh van nothing else matters?''... dat zegt al genoeg.. mensen kennen vaak alléén de door radio verkozen grootste hit van een band..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha Sad But True inderdaad! Thanks voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof er niks van dat rockers/metalheads een uitstervend ras is. Ik ken zoveel jonge mensen (14-25 jaar) die van die muziek houden. En als je er eenmaal van houdt, blijf je je hele leven fan! ;)

Andere antwoorden (2)

Het is ook zo dat die muzikale cultuur in Nederland niet zo heerst, helaas. Als je bijv. radiostations in andere landen luistert hoor je meer "echte muzikanten". In Nederland wordt rem al gezien als muziek met een zeer scherp randje. Gelukkig hebben we wel goede podia en af en toe verrassende line-ups op festivals.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ook omdat veel mensen muziek luisteren om te ontspannen, en geen zin hebben in moeilijke/diepzinnige teksten, maar gewoon vrolijke oppervlakkige liedjes willen