Wat is een goede zangtechniek?

Ik bedoel als ik zing sta ik daar te hijgen, wat helpt?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ademtechniek dan ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Een goede zangtechniek hangt niet alleen van ademhaling af, maar is een complex geheel van allerlei zaken. Andersgezegd: als je een perfecte ademhaling hebt, zodat je niet staat te hijgen (zoals je schrijft) en je doet andere dingen (nog) niet goed, dan heb je er niet zo veel aan, dat je ademhaling in orde is. En het zou zelfs kunnen zijn, dat het onmogelijk is om je ademhaling goed te gaan beheersen, zonder eerst andere dingen goed te doen.

Je zou het kunnen vergelijken met autorijden. Als iemand vraagt: wat is een goede techniek om auto te rijden, dan kun je tips krijgen als, rechts rijden, geen gas geven als je versnelling in vrij staat, of niet te veel gas geven als je in de 1e versnelling staat. Maar je zult begrijpen dat het daar ook een samenspel is van vaardigheden. Aan één zo'n tip heb je niet zo veel.

Als je echt goed wilt leren autorijden, of zingen moet je eigenlijk les nemen. Een zangleraar zal uitgaan van jouw stem, en jouw mogelijkheden, en je de juiste tips kunnen geven.

Om toch een antwoord te geven op je vraag, hieronder 2 links, met oefeningen en een stel tips. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! :)

Andere antwoorden (1)

Je moet in ieder geval met je buik adem halen. Niet met je borst.
Anders krijg je valse lucht en op den duur last van stem problemen.