Stalen snaren op een akoestische gitaar?

Op mijn akoestische gitaar zitten nog oude snaren. Omdat ik weer wat meer gitaar wil gaan spelen lijkt het me leuk om deze met stalen snaren te gaan bespannen. Is dat mogelijk of trekken de stalen snaren dan mijn hals van de gitaar krom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Als jouw gitaar een 'spaanse', ook wel 'klassieke' gitaar is, dan raad ik je af om stalen snaren te spannen. Grote kans dat hij dan inderdaad krom trekt. Koop daarvoor een setje nylon/stalen snaren. Gewoonlijk zijn de drie dikste snaren van zo'n setje wel van staal, de andere drie zijn van nylon.

In het toegevoegde plaatje kun je vergelijken welke gitaar je hebt. Het is vooral de manier hoe de snaren aan de kam gespannen worden die het verschil uitmaken.

Toegevoegd na 44 minuten:
correctie: alle zes snaren zijn van nylon. de dikste drie snaren zijn omwonden met dun metaaldraad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De drie dikste snaren uit zo'n set zijn omwonden met dun metaaldraad, bijvoorbeeld staal, staal met bronscoating, zilver, goud etc. De kern ervan is wel nylon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad mlodewijk, wilde dat net zeggen :)
rose
13 jaar geleden
psies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooh, dat wist ik nog niet, weer wat nieuws geleerd :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stalen snaren trekken met zo'n 80 kilo aan het bovenblad wisten jullie dat? 12 snarige gitaren hebben dik 110 kilo te verduren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daarmee was ik bekend, dat is ook de reden dat bij gitaren die voor stalen snaren bedoeld zijn versterkingen zijn ingebouwd, zo heb ik een country gitaar met een extra versterkte hals (t.o.v. een spaanse gitaar).

Andere antwoorden (1)

ja dit is zeker mogelijk, het is het beste om iemand in een muziek winkel even naar je gitaar te laten kijken en advies te vragen over het mogelijke soort snaren.