Hoe lees je bladmuziek voor keyboard (3 notenbalken tegelijk)?

Ik heb bladmuziek voor keyboard, dat bestaat uit drie notenbalken die tegelijk moeten worden gespeeld (verbeter me als ik het fout heb :) )

Bladmuziek met twee notenbalken die tegelijk moeten worden gespeeld snap ik wel, namelijk de bovenste met je rechterhand en de onderste met je linker hand.

Maar hoe zit dit met bladmuziek die uit drie notenbalken bestaat die je tegelijkertijd moet spelen?

moet je de bovenste dan met rechts spelen en de tweede en derde allebei met links? Of speel je de onderste helemaal niet? (lijkt me niet het meest logische antwoord :) )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
5.7K

Het beste antwoord

de bovenste is vaak de zang geloof ik, dus die hoef je niet te spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet je dan de tweede met rechts spelen en de derde met links?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, 2e met rechts

Andere antwoorden (3)

ligt eraan.
als er tekst onderstaat, dan is het de zanglijn.
maar het kan ook zijn dat het voor een (kerk)orgel is geschreven, dan is het voor je voeten.

maar op een keyboard hoef je vanzelfsprekend maar 2 balken te spelen. als het een zanglijn betreft, dan moet je de 2 onderste spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het echt voor Keyboard of voor Orgel !
Dan kan het n.l. ook de baspartij zijn die met de voeten gespeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie notenbalken die bij elkaar horen zijn aan elkaar verbonden met een verticale streep voor aan de notenbalken. Daarnaast staat er een accolade of een haak per instrumenten groep. Hieraan kun je dan zien wat bij elkaar hoort.

In jouw geval moet je hieraan dus kunnen zien of het de bedoeling is dat je alle drie de notenbalken moet spelen. Het kan zijn dat de bovenste balk alleen de melodie geeft die je niet hoeft te spelen. Als inderdaad alle drie de balken gespeeld moeten worden, is de onderste balk bedoelt voor het pedaal. Dan is er dus geen sprake meer van een keyboard, maar van een orgel. De pedaalpartij speel je dan met de voeten.

Het lezen van drie notenbalken tegelijk kan in het begin lastig zijn, maar dat is een kwestie van wennen.