Krijgt Trijntje Oosterhuis een platina (of waardevoller) plaat ?

Ik vroeg me af of Trijntje Oosterhuis edelmetaal gaat krijgen voor haar CD Sundays in New York.
Maar liefst 750.000 CD's zijn er weggeven dus de platina-status is (zeer) ruim overschreden, of moeten er eerst een bepaald aantal CD's regulier VERKOCHT worden?
Dat laatste lijkt mij zelf logischer.
Wie weet het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

Voor muziektitels gelden sinds 1 juni 2009 de volgende normen om in aanmerking te komen voor een platina penning:
Singles – 20.000 exemplaren
Album populair – 50.000 exemplaren
Muziek dvd - 60.000 exemplaren
Album klassiek/jazz/world – 20.000 exemplaren
Deze status geldt voor alle VERKOCHTE aantallen van één titel ongeacht de drager.
Een platina status wordt dus verkregen over het aantal verkochte titels. Onder verkoop wordt verstaan het door de platenmaatschappijen aan de detailhandel, platenclub of ander verkooppunt geleverde en gefactureerde aantal, exclusief retouren. Premium verkopen of gratis weggeven exemplaren mogen niet in de telling meegenomen worden en mogen niet meewegen in de overweging van een statusverlening.

Kortom, geen platina voor gratis weggegeven exemplaren.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nieuw album Trijntje Oosterhuis nu al platina

(Novum) - Het nieuwe album van Trijntje Oosterhuis is vrijdag, de eerste dag dat het in de winkels ligt, al platina. Dat meldt de zangeres op haar site. Op voorhand zijn er zeventigduizend exemplaren van 'The look of love' verkocht. Op de cd zingt Trijntje haar favoriete nummers van de Amerikaanse componist en liedjesschrijver Burt Bacharach, zoals 'Say a little prayer' en 'Close to you'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De CD waaar jij het over hebt is al jaren oud!
Ik denk het niet, zo zijn er voorheen ook al artiesten geweest die zelf cd's kochten zodat ze platinum zouden krijgen. Dat zou bedrog zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd geen platina!! wel voor het beeld natuurlijk maar absoluut niet voor t echie...