Wat is de betekenis van het nummer "Bohemian Rhapsody" van Queen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
20.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat vraag ik me ook al heel lang af, evenals van "child in time"... ben benieuwd naar de antwoorden!

Het beste antwoord

Letterlijk betekent het Boheemse rapsodie. Boheems betekent 'uit de Bohemen', dat is een deel van Oost-Europa waar veel zigeuners vandaan komen. Een rapsodie is een gedicht of een muziekstuk dat qua onderwerp of stijl bestaat uit contrasterende gedeelten qua stijl/stemming, maar ondanks de vrije vorm toch een eenheid vormen, vaak met een gemeenschappelijk, of in verschillende vormen terugkerend thema.

Maar dat is slechts de titel. Als je kijkt naar de tekst, en deze letterlijk vertaalt, dan wordt het verhaal verteld van een jonge man die zijn moeder vertelt dat hij iemand heeft vermoord. Hij is bang en in de war. Ook komt hij nogal depressief over (wil niet sterven, maar ook dat hij nooit geboren was).
Door het nummer heen worden hints gegeven dat ook de persoon waarover het lied gaat zal sterven. (my time has come, now I'm gonna throw it all away, let me go let me go). Hij vreest de duivel (Beelzebub) omdat die de duivel voor hem heeft apart gezet.

Kortom: de beste man zit in gewetensnood over de moord die hij heeft gepleegd, verontschuldigt zich bij zijn moeder en tegen het einde geeft hij het op. Hij ziet wel hoe het afloopt, waar hij terecht komt (any way the wind blows)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Freddy had aids en wist dat hy ging sterven, dit was zyn afscheids nummer voor zn fans en familiie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit lied is het begin van de grote beroemd heid van Queen hij wist hier nog geen eens dat hij überhaupt homosexueel was en hij had toen ook nog geen aids
De man komt in dit nummer uit de kast. Hij zit gevangen tussen fantasie en werkelijkheid, hij vermoord de fantasie en begint zijn echte leven. Hij roept daarbij zijn moeder aan omdat die de laatste is wie hij pijn wil doen. Tegelijkertijd neemt hij afscheid van het leven. Degene die hem liefde gaf heeft hem aids gegeven. Ook nu zoekt hij troost bij zijn moeder. Hij vraagt zich af of hij wel geboren had moeten worden..speeltje van de duivel.