Is er een site waar ik keyboard akkoorden met vingerplaatsing 1 t/m 5 kan zien?

ik wil graag de juiste methode leren zodat ik bij moeilijkere stukken in niet in de knoop kom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wat bedoel je nu precies. wil je de vingerzetting van toonladders weten. wil je de vingerzetting in akkoorden weten. of wil je gewoon de vingerzetting in het algemeen weten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wil graag de vingerzetting van de toonladders weten. Niet de toonladders zelf want die heb ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah, op die fiets:)

Het beste antwoord

nou, dat is eigenlijk het lastige van vingerzettingen...of ook weer niet.

er is niet 1 juiste manier. de basis manier is zoals jij hem noemt. 12312345-54321321 (omhoog & naar beneden)
maar je moet eigenlijk kijken wat het makkelijkst voor je is.
als je duim maar niet op een zwarte toets begint. dus in de toonladder van c# zou je dus logisch gezien met je wijsvinger moeten beginnen.

uit deze vraag begrijp ik dat je beginner bent. maar als je wat verder bent, en ooit eens met de jazz bezig gaat houden. dan ga je ook met toonladders aan de slag die op een ander punt beginnen. (te moeilijk om er hier diep op in te gaan) locrisch, mixolydisch etc.
dan is je vingerzetting ook weer anders.

het gaat erom dat het makkelijk is voor je vingers, en niet met je duim beginnen op een zwarte toets(tenzij het niet anders kan). en probeer ook zo ver als mogelijk het rijtje af te gaan bijboorbeeld: 12345, en niet 21345. dan kom je in de knoop met je vingers.

heb je toevallig een bepaald stuk waar je moeite mee hebt? dan kan ik aanwijzingen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben net 2 dagen geleden begonnen. Dus ik weet/kan nog praktisch niets. maar ik wil de toonladder leren spelen zonder in de knoop de raken. Fur elise lukt wel al correct het refrein met een hand (rechts), de bass lukt er nog niet bij. Ik oefen wel veel..nog tips voor een beginnende speler?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh en thanks voor je antwoord! klinkt logisch..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag gedaan hoor :) tja, eerlijk gezegd is fur elise een heel lastig stuk om mee te beginnen. (ik weet dat iedereen er mee begint, maar om het echt te spelen is het te lastig) ik zou met wat simpele klassieke stukken beginnen, of misschien met pop. (ik weet niet waar je interesse ligt)
probeer eerst je techniek op te bouwen. (toonladders dus, en akkoorden, en gewoon bekend worden met de piano) oke, over de toonladders.
er zijn 12 toonladders. de 1e is zonder kruizen of mollen. en vanaf die loopt het op met telkens 1 kruis of mol erbij.
dat is de toonladder van C kruizen: C->G->D->A->E->B->F#(heeft dus 6 kruizen)
mollen: C->F->Bb->Eb->Ab->Db-?Gb(heeft dus 6 mollen) en nog een tip, probeer je handen recht te houden, en je vingers bol. (zo kun je veel sneller, en ben je soepeler)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb nog ff gekeken. het stuk staat oorspronkelijk in A-mineur.
dus het heeft geen voortekens(kruizen of mollen)
A-mineur is de 6e trap van de toonladder van C, en is dus een paralleltoonladder. (klinkt lastig, maar je leert vanzelf wat dit is) omdat het een paralleltoonladder is heeft het dezelfde voortekens als de toonladder van C, dus hij heeft geen voortekens.
dus je toonladder moet je nog steeds zo spelen: 12312345-54321321
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, waar kan ik simpele pop stukken vinden? En dan nog iets, wat is je mening en ervaring met en over noten (kunnen) lezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://my-piano.blogspot.com/ hier kan je heel veel vinden. het is sowieso een handige basis, in het begin even vervelend om het erin te stampen. maar als je het eenmaal kunt, dan geeft dat een goede basis. als je alles via youtube gaat doen(dus alleen kijken en naspelen) is opzich niet erg, maar vergeet niet om ook de noten erbij te leren.
anders dan weet je niet waar je mee bezig bent. dmv het notenschrift kan je je ook beter wegwijs maken op de piano.
eigenlijk is een combinatie het best, noten kunnen lezen & alles op gehoor naspelen. en als je er wat serieuzer mee door wilt gaan, dan zou ik een leraar zoeken. dat is veel beter, en handiger voor je, dan internet.
als beginner moet je namelijk veel leren, en dat komt niet altijd over op internet.