is er een speciaal realbook voor basgitaristen?

er is er wel eentje, maar heb je die nodig als basgitarist?? of kun je als basgitarist ook een gewoon realbook gebruiken?

ik hoop dat mensen hier ervaring mee hebben :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is een realbook precies? ben net begonnen met basgitaar, maar ik weet er nog nietzo veel van :')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een boek waar een hele hoop jazz-standards in staan. de meest bekende & belangrijke standards.
daar staan alle akkoordenschema's in. dit heb je nodig als je jazz speelt (je moet het iig kennen). :) tof dat je basgitaar speelt. ikzelf speel het niet, maar vind het wel leuk :)

Antwoorden (1)

Ik weet niet of er een speciaal realbook is voor basgitaristen. Maar als ik lees wat je over een realbook schrijft, kun je net zo goed een gewoon realbook gebruiken. Akkoorden zijn akkoorden, of je ze nou op een gitaar, piano of op een bas speelt.

Oké, op de bas speel je meestal maar 1 toon tegelijk, maar het is inderdaad heel belangrijk dat je als bassist weet welke noten er bij welk akkoord horen, zodat je goed kunt kiezen welke je wanneer nodig hebt.

Uitgebreide theorie is wel belangrijk, maar ervaring om met wijsheid de theorie juist toe te passen vind ik nog veel belangrijker. Dus: spelen, luisteren en heel goed luisterend spelen.