Je hebt een aantal succesvolle schrijvers. Wie de succesvolste is ligt natuurlijk aan wat jouw criterium is.

Pierre Kartner heeft grote hits geschreven die over de hele wereld bekend zijn (o.a. Het kleine cafe aan de haven en het smurfenlied). John Ewbank is de schrijver van heel veel hits van Marco Borsato. Bolland en Bolland hebben veel hits geschreven voor Boney-M, Falco en andere grote artiesten. Ook een aantal schrijvers uit Volendam hebben natuurlijk grote hits geschreven voor Jan Smit en Nick&Simon. Daarnaast heb je natuurlijk ook personen die maar een paar hits geschreven hebben, maar die echt grote klassiekers zijn (denk bijvoorbeeld aan "radar love" van Golden Earring; "Little green bag" van George Baker)

Zoals je ziet zijn er behoorlijk wat succesvolle Nederlandse schrijvers en is het lastig te bepalen welke schrijver nou de meest succesvolle is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk John Ewbank

Toegevoegd na 1 minuut:
Of Pierre Kartner
bamibal
13 jaar geleden
Ik denk John Ewbank, schrijft o.a. voor Marco Borsato
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vader abraham

Toegevoegd na 19 minuten:
Lennaert Nijgh
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boudewijn de Groot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
George Kooymans schrijver van "Twilight Zone" van de Golden Earring meest succesvolle Nederlandse nummer in het buitenland waaronder nr 1 in Amerika
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Harry Bannink de meest succesvolle Nederlandse liedjesschrijver is (geweest).
Hij heeft ruim 3000 liedjes geschreven, oa voor Paul de Leeuw, Frans Halsema, Jenny Arean, Edwin Rutten, Frans Halsema. Hij heeft voor tv vele liedjes geschreven voor het Klokhuis, de film van ome Willem, Stratenmaker op zee show, het schaep met de vijf pooten, Ja zuster nee zuster, Farce majeur, Sesamstraat enz.enz. Voor het theater heeft hij voor vele cabaretprogramma's en musicals de nummers geschreven.
Bekende nummers van hem die waarschijnlijk iedereen kent zijn: Op een mooie pinksterdag, Vluchten kan niet meer, en 't zal je kind maar wezen.