Het proces van het verkrijgen van de rechten tot het verfilmen van een boek kan jaren duren, maar kan ook relatief snel gaan.

Het organiseren van de verfilming (script schrijven, producent en regisseur regelen, cast zoeken, locaties zoeken, financiering regelen, etcetera), het opnemen van een film en de (eind)montage duurt meestal minstens een jaar, maar kan ook zo'n vijf jaar in beslag nemen. Als de film klaar is, verschijnt deze zelden meteen in de bioscoop. Dat kan ook nog zo'n half jaar tot 3/4 jaar duren. Er moet dan immers ook nog een reclamecampagne worden opgezet.

De film zelf, die natuurlijk ook verfilming wordt genoemd, zal zo'n twee tot drie uur duren, net als een film die niet op een boek is gebaseerd.

Voorbeeld: De roman Het Diner van Herman Koch verscheen in 2009, de eerste verfilming van dit boek kwam uit in 2013, dus vier jaar later. De film duurt 88 minuten. Daarna zijn er overigens nog verfilmingen van verschenen in 2014 en in 2017. Hierbij zij aangetekend dat de opzet van deze film relatief eenvoudig is: de film draait immers alleen om een (ongemakkelijk) diner.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het kan overigens nog sneller gaan. Het boek Silence of the Lambs verscheen in 1988, het werd verfilmd in 1991. De verfilming kostte dus (minder dan) drie jaar. De film Dances with Wolves kwam uit in 1990, terwijl het boek in 1988 verschenen was. Die verfilming kostte dus (minder dan) twee jaar. Hierbij moet overigens worden aangetekend dat de regisseur van de film, Kevin Costner, de schrijver van het boek en het script, Michael Blake, aanmoedigde het boek en het script te schrijven.

Toegevoegd na 20 minuten:
De Amerikaanse filmindustrie is overigens veel professioneler en gestroomlijnder dan de Nederlandse. Waarschijnlijk mede daarom verlopen verfilmingen in Amerika sneller dan in Nederland.
Antoni