Hoeveel waarheid moet er zitten in een film die is gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

Je ziet vaak dat aan het eind of begin van films wordt gezegd dat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ik keek the conjuring laatst en daar werd het ook gezegd, wat ik nogal opmerkelijk vond. Dus ik vroeg me af of hier een regel voor was, moet er een bepaald gedeelte van het verhaal waar zijn? Of zou je ook gewoon de personages op echte mensen kunnen baseren en zeggen dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal?

2 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Geen.
Je kan een film volledig verzinnen en daarna claimen dat het 100% waar is gebeurd. Hier is geen wetgeving voor.

Los daarvan moet je wellicht wel oppassen als je echte personen gebruikt en deze nietgebeurde acties laat ondernemen. Zeker als je dan claimt dat dit wel gebeurd is zou je zo claims van die personen kunnen verwachten.
2 jaar geleden
Hier zijn geen heldere regels voor, bovendien is bewijzen of ontkrachten dat iets onwaar is soms lastig. Zeker met paranormale zaken.
2 jaar geleden
Hier zijn geen regels voor. Je kunt de films classificeren in vier categorieën.
1. Het nep 'echte' verhaal.
De film die beweert te zijn gebaseerd op een echt verhaal. Voorbeeld: The Blair Witch-project. De film wordt gepresenteerd als gebaseerd op echte gebeurtenissen, maar is eigenlijk helemaal gefictionaliseerd. Er is geen heks en er zijn geen mensen gestorven.

2.Het fictieve waargebeurde verhaal.
Alleen kleine elementen zijn echt, maar het verhaal eromheen is nep. Een voorbeeld is "Enemy at the gates". De hoofdpersoon, de Sovjet-sluipschutter Vasily Zaytsev, was een echt persoon. Maar de film toont een fictieve versie van hem en de meeste gebeurtenissen die in de film worden getoond, hebben nooit plaatsgevonden.

3.Het veranderde waargebeurde verhaal.
Deze films zijn gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar er zijn kleine/grote veranderingen aangebracht in het verhaal, de tijdlijn, acties, personages en bepaalde gebeurtenissen om een spannender verhaal te produceren. Voorbeeld: Argo
De geschiedenis is echt, maar de betrokkenheid van bijvoorbeeld de Canadese regering en haar ambassadeur was in het echte leven veel groter en veel belangrijker dan in de film werd getoond.

4. Het echte waargebeurde verhaal
Deze films zijn gebaseerd op een waargebeurd verhaal, waarbij de enige wijzigingen zijn om het verhaal om te zetten in een film. Voorbeeld: Apollo 13.
De geschiedenis is echt, de gebeurtenissen zijn echt en de film probeert daar zo trouw mogelijk aan te blijven.

Door een bewering te maken dat een film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal maakt de film interessanter voor veel mensen. Echter weet je vaak niet zonder zelf onderzoek te doen wat waar is en wat niet.
Castle
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Wat dacht je van de film: "Dark Waters"