Is Peter Paul muller Rotterdams of Amsterdams?

Gezien hij zo goed met een Amsterdams accent praat en in Hollands Hoop hoor je nog steeds een Amsterdams accent, maar Wikipedia zegt dat hij komt uit Rotterdam hoe zit dit?

2 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Hij is Rotterdammer, maar kan het Amsterdams accent goed imiteren. Al zeggen zijn vrienden: "Amsterdamse vrienden noemen mij nep-Amsterdammer. Niet omdat ik in Rotterdam geboren ben, maar omdat ze het platte Amsterdamse accent van mijn personage uit Gooische Vrouwen totaal niet goed vinden. Mij maakt dat niet uit, als het er maar op lijkt. Ik woon in Amsterdam, ik vind het fijn om Amsterdams om me heen te horen, dus daar kies ik voor. "
Toegevoegd op 24 juni 2021 10:53: bron, afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Het ligt wat genuanceerder. De vader van Peter Paul Muller is Hero Muller. Een bekend acteur en onlangs overleden. Hero Muller was geboren en getogen in Groningen en sprak ook Gronings/Grunnegs.
Bron: de Volkskrant, 13 augustus 2021; necrologie Hero Muller
SimonV
2 jaar geleden
Wat doet het ertoe dat zijn vader ook Gronings sprak?
SentWierda
2 jaar geleden
Hero Muller (1938-2021) was landelijk bekend als acteur in o.m. Keetje Tippel, Soldaat van Oranje, Floris en Dokter Deen. Hij speelde in de Groningse dramaserie Boven Wotter de rol van een oude mopperkont; op de set keek men tegen hem op, als landelijke bekende acteur - uit Holland. Maar hij bleek ook Gronings te kunnen spreken - als geboren en getogen Stadjer uit de Oranjebuurt - en dat maakte het contact gemakkelijker. Ook speelde hij in 2019 in de Groningse speelfilm Het peerd van Ome Loeks.