Hoe kan het dat je een zogenaamd geamputeerd been bij een acteur niet ziet terwijl dat er wel is?

Een acteur speelt dat er een (gedeelte van ) zijn been wordt geamputeerd. Je ziet echt alleen een stomp. Maar dat been is er natuurlijk wel. Hoe doen ze dat?

4.8K
Amadea
3 jaar geleden
Vóórdat de technische mogelijkheden er kwamen deden ze dat via een wijde broek waarin het ene been bij de knie helemaal naar achter gebogen zit.

Antwoorden (2)

Dat maken de filmmakers mogelijk met 'green screening' ze maken het deel van het been wat niet zichtbaar mag zijn groen en in de post productie bij compositing halen ze dat stuk been weg waardoor het lijkt alsof de acteur een geamputeerd been heeft.
In de toegevoegde afbeelding zie je bij Batman vs. Superman een acteur met groene sokken aan omdat hij in de komende scene z'n onderbenen gaat 'verliezen'
Deze chroma-key truc gaat als volgt, de filmmakers nemen de scene op met camera waaraan positie sensors zijn bevestigd die uiterst precies het aantal graden over de verschillende assen registreert, na deze scene neemt een robot camera exact dezelfde beweging over zonder de acteur in beeld, het beeld wat deze camera produceert fungeert als input voor het groene deel in de scene mét de acteur, en zo kun je door deze twee video bronnen samen te voegen de illusie wekken dat het been verwijderd is.
Toegevoegd op 15 november 2020 12:12: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
taillie
3 jaar geleden
en waarom groen dan? omdat dit kleur het meest opvalt?
Griffin
3 jaar geleden
Het is een specifieke kleur die niet natuurlijk voorkomt in de huid, maar blauw mag ook, zolang de kleur maar niet verder aanwezig is in de scene want anders keyed de software dat ook weg...wat uiteraard wel weer te fixen is in post productie, maar weer meer tijd kost en geld.
Met een greenscreen en een groene doek over zijn benen.
De kleur (chroma) groen komt niet voor in het menselijk uiterlijk. Heel soms heeft iemand groene ogen, maar dat is niet chroma groen. Doordat dit zo is, kan een computer alle kleur groen uit een afbeelding of video verwijderen, zonder dat daardoor delen uit het menselijk uiterlijk worden verwijderd. Je geeft de computer de kleur groen die moet worden verwijderd en de computer doet de rest. Hij verwijdert de achtergrond. Alles wat groen is wordt transparant. Je moet natuurlijk geen groene kleding aantrekken of andere groene voorwerpen in je studio zetten. Die worden namelijk ook weggefilterd.
Met software kun je vervolgens een ‘laag’ achter je video plaatsen. Deze laag vervangt het beeld dat is weggefilterd op de plekken waar de groene achtergrond zichtbaar was, in dit geval de benen. Personen en alle andere dingen die niet groen zijn, blijven gewoon zichtbaar. Je krijgt dus twee lagen over elkaar. Bovenaan de video met transparante achtergrond en daarachter de laag met de nieuwe achtergrond.
Toegevoegd op 15 november 2020 12:11: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Alles wat groen is wordt transparant."
Nee, dat is iets te simplistisch gedacht. Alles wat groen is kun je voeden met beelden uit het alphakanaal. Hoe moet de software nou weten wat er voor materiaal onder de benen van de acteur zit? Je moet ook een scene hebben met beelden die de vloerbedekking niet bedekken met benen om het perspectief te behouden.
Rieneke1
3 jaar geleden
@Griffin , ik vond het, als a-technisch persoon, juist een fijne begrijpelijke uitleg.
Met termen als 'voeden met beelden uit het alphakanaal' kan ik daarentegen niet zoveel.
Griffin
3 jaar geleden
@Rieneke "ik vond het, als a-technisch persoon, juist een fijne begrijpelijke uitleg."
Da's prima, maar het moet wel feitelijk juist blijven, want in incorrect jip&janneke taal heeft antwoorden geen zin, bovendien is het antwoord bestemd voor OP en niet voor de a-technische mensen onder ons...