Is het personage Sheldon Cooper uit The Big Bang Theory autistisch?

Als mijn vriend de sitcom The Big Bang Theory kijkt, valt het me op dat één van de hoofdpersonages (Sheldon Cooper) veel trekjes vertoont die overeenkomen met autisme. Een familielid van mij heeft austime, waardoor ik het herken. Hebben de schrijvers ooit bevestigd dat Sheldon Cooper autistisch is? Ik kan het namelijk nergens vinden.

3 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Hoewel Sheldon duidelijk autistische kenmerken vertoont, voelen de schrijvers zich er niet comfortabel bij hem dat etiket te geven.
Dat is ook goed te begrijpen, want anders zouden de schrijvers beperkt worden in hun creatieve vrijheid en de details min of meer juist moeten krijgen.
Toegevoegd op 07 oktober 2020 14:54: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Sheldon Cooper is niet bewust bedacht als karakter met autisme of Asperger. Volgens de Wikipedia:
"Hoewel Sheldons gedrag veel overeenkomsten vertoont met het syndroom van Asperger, is door de schrijvers aangegeven dat Sheldon gewoon Sheldon is en dat bij het creëren van zijn karakter niet is gekeken naar Asperger.
De Engelse Wikipedia bevat dezelfde informatie, beide geven weer links naar (Engelse) bronnen.