Waarom is Willem Holleeder niet te zien in de film De Heineken ontvoering?

Gisteren zag ik de film De Heineken ontvoering. Ik meende mij toch echt te herinneren dat Willem Holleeder 1 van de Heineken-ontvoerder was. Waarom is hij uit de Nederlandse film (met Rutger Hauer en Gijs Naber) gelaten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
20.7K

Antwoorden (2)

in de film komt het personage Willem Holleeder weliswaar niet voor, maar de door de filmmakers gefingeerde ontvoerder Rem zou in vele opzichten naar de jonge Holleeder zijn gemodelleerd.
Volgens de filmmakers is Rem een samensmelting van Holleeder en medeontvoerder Martin Erkamps. Zij beschouwen dit als een artistieke ingreep in het oorspronkelijke ontvoeringsverhaal, die het dramatisch gehalte van de film ten goede komt .
5 jaar geleden
Regisseur Maarten Treurniet heeft er in de verfilming van de Heineken-ontvoering voor gekozen om de ontvoerders Martin Erkamps en Willem Holleeder samen te voegen in één personage. Voor Holleeder, gespeeld door Reinout Scholten van Aschat, werd daarom een speciale constructie bedacht. De reden was met name dat de film fictief is en dat men op die manier geen reacties zou krijgen van mensen die meenden te weten hoe het er in werkelijkheid aan toegegaan is dat het niet klopte. De film is geen kopie van het waar gebeurde verhaal, alleen daarop gebaseerd.
Amadea