Waarom zijn voordeuren in Amerikaanse series vaak open, niet op slot, zo van buiten af open te duwen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
5 jaar geleden
Een auto of fiets is ook nooit op slot
bamibal
5 jaar geleden
En de voordeur komt altijd direct in de woonkamer uit :-)
LeonardN
5 jaar geleden
Juist bamibal.
Utrecht
5 jaar geleden
En naar de WC hoeven ze ook nooit...
tinus1969
5 jaar geleden
Uitgebreide beschouwing hier http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/StandardizedSitcomHousing
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In films is dat zo, in het echt niet.

Antwoorden (2)

Het spaart tijd !

Om te blijven boeien kiezen regisseurs er vaak voor om een film 'snel' en 'flitsend' te laten zijn. (Kijk maar eens een oude film uit de jaren '70, dan zie je het verschil)
Aan futiliteiten als het zoeken naar sleutels, of het dealen met het ingetrapte deuren, wordt alleen aandacht besteed als het nodig is voor het plot, of wanneer het ál te veel op zou vallen om ze te negeren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Zelfs een vluchtauto staat altijd vlakbij en niet op slot. Sleutels in het contact. De film moet snel en flitsend zijn. Daar vragen de kijkers van dergelijke films om.
http://www.teamconfetti.nl/film-cliches-waar-ik-me-aan-erger/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Thanks @JoanDArc
Jammer dat de minnen niet onderbouwd zijn, of dat men niet zelf met een ander (beter?) antwoord komt.
Antoni
5 jaar geleden
Geen duimpje omlaag van mij, maar ik vind het vreemd dat je alleen spreekt over films terwijl de vraag over series gaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Antoni
Oeps... daar heb ik me inderdaad vertypt... maar wat voor films geldt, dat geldt in dit geval ook voor series.
LeonardN
5 jaar geleden
+Ik snap de minnen ook niet.
Als dat zo is kan dat een paar redenen hebben.

1. Het is een bewuste keuze van de scriptschrijvers omdat het een huishouden is welke een open karakter heeft. Dat iedereen binnen kan lopen geeft dus een sfeer aan.
2. Het helpt het script en er zijn maar weinig mensen die er op letten (continuity issues). Het zou in zo'n geval kunnen gebeuren dat de bewoners zo naar binnen lopen (zonder sleutel), maar een scene later de buren aan moet bellen en niet binnen worden gelaten. Terwijl weer een scene later de broer van de hoofdbewoner zo naar binnen stapt.

Bedenk overigens dat er mensen zijn die een klink op de voordeur hebben, ook in Nederland (hoewel dit wel zo goed als uitgestorven is). Ik kende ook een huishouden waar men als enige van de straat expres een klink op de voordeur hadden. Je kon daar altijd naar binnen lopen, dat was heel bewust gedaan.

Een andere, samenhangend punt wat baminal al gaf was dat de voordeur vaak direct in de woonkamer uitkomt. Dat is voor cameratechnisch en scene technisch veel makkelijker.
---
3. Er is in zijn geheel niet over nagedacht. De scriptschrijvers hebben helemaal niet gedacht aan deze handeling.
Toegevoegd op 30 mei 2018 16:15: tekst