Waarom leken films vroeger echter dan huidige films?

Ik ben van 1980. In de jaren 90 keek ik de serie star trek en vond de heelal opnamen buitengewoon realistisch. Tevens vond ik films van de jaren 70 duidelijk nep. De kijkers destijds zullen daar ongetwijfeld anders over gedacht hebben. Nu kijk ik de jaren 90 serie op Netflix nogmaals en vind de special effects overduidelijk nep. Maar als ik naar de huidige serie kijk, hoe goed ik ook m'n best doe, vind ik dat zeer realistisch eruit zien. Maar mijn gevoel zegt me, dat ik daar over pakweg 20 jaar anders over zal denken. Hoe kan dat en waarom kan ik nu niet al het neppe eraan zien? En dit geldt voor praktisch alle films en series uit het verleden en heden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Iedere kijker vergelijkt (waarschijnlijk deels onbewust) voortdurend de nieuwere films met de oudere films. De nieuwste films en de nieuwste technieken van special effects maken de meeste indruk omdat die (vrijwel altijd) beter zijn. Je went snel aan de nieuwe effecten en ziet die dan als de "standaard". De oude special effects maken dan weinig indruk meer op je.
Antoni
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Wat ook wel mee zal spelen is dat je nu waarschijnlijk op een HD-TV series (en special effects) terugkijkt die daar nooit voor gemaakt zijn.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, dat zou heel goed kunnen!
Z512099
6 jaar geleden
Vroeger ‘overacteerde’ men ook meer....