Hoe komen tv zenders aan films die ze uitzenden?

Tv zenders zenden regelmatig films uit. Ik was benieuwd hoe ze, zeg maar, aan die films komen. Met name Rtl 5 en veronica zonden vroeger relatief onbekende films uit. Daarnaast had je vroeger ook nog een zender (zone horror) die nog onbekendere oude B-horrorfilms uitzond, ook met ondertiteling. Films die niet eens beschikbaar zijn of zijn geweest of video of dvd, en films die ook niet te 'streamen' zijn.

Hebben ze een soort archief van bijna alle films of kopen ze de rechten van de distributeurs. En maken de de ondertitels zelf?

Enkele voorbeelden van films die ooit op tv gekomen zijn, maar verder (zo goed als) niet te krijgen zijn:

Paperboy 1994
Deadly invasion the killer bee nightmare 1995
Fear runs silent 1999
Alaska 1997
Deadly friend 1986
Video Voyeur: The Susan Wilson Story 2002

Ghost lake 2004
Death ship 1980

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb op tv ooit weleens een beurs gezien waar productiemaatschappijen en tv-zenders series verkochten aan weer andere tv-zenders verkochten. Zoiets zal je voor films ook hebben, maar tegenwoordig zal veel via internet gaan. Rechten zullen idd eerst bemachtigd zien te worden, je kan je voorstellen wat er zou gebeiuren als er ergens een server in de wereld staat met alle films erop die elke tv-zender kan bemachtigen. Die kosten van die rechten zullen ook heel erg afhankelijk zijn van het succes van de film, de nieuwwigheid, of er al een tv-premiere is geweest in dat land etc. Ik neem zelfs aan dat er een limiet is hoe vaak de film uitgezonden mag worden op de zender. Juist wat onbekendere films zijn mooie verkoopproducten voor productiemaatschappijen, soms verkopen ze zelfs in bundels. Stel dat een maatschappij een knaller heeft gemaakt, voegen ze die in een pakket met wat mindere films en maken ze de vraagprijs wat hoger, zo kunnen films die tijdens de bioscooptijd en/of dvdtijd geen winst hebben gemaakt toch nog wat opbrengen. Alles wat voor films geldt zal ook ongeveer zo gelden voor series. Ik maak er reactie van omdat alles hier geschreven uit redenatie komt, niet uit zeker weten. https://www.quora.com/What-does-a-network-pay-to-a-studio-to-broadcast-a-movie
Hier iemand die ook het "pakketdeal"-verhaal aanhaalt. Oh ondertitels worden idd op aanvraag van de tv-zenders gemaakt. https://www.megamoviestore.com/dvd/paperboy?utm_source=googlefeed&utm_medium=cpc&utm_campaign=googlefeed&gclid=Cj0KCQjwh_bLBRDeARIsAH4ZYENf-MRbDpCzV7pIJcIbDF2VB7y2N5UsYtPNFZgD90mlixJzfyG6zG8aAtXdEALw_wcB Deadly invasion the killer bee nightmare is een "made-for-television" film vandaar dat deze niet zo goed te vinden is, maar de maatschappij die de rechten heeft (soms een zender zelf) verkoopt deze graag aan allerlei zenders. Dat is hun model. https://en.wikipedia.org/wiki/Television_film
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reaktie. Ik heb nog wat vragen. Kan een tv zender de rechten ook hebben dan? En als ze eenmaal de rechten hebben, mogen ze hem dan zo vaak uitzenden als ze willen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet rechten scheiden. Neem HBO die heeft de rechten van Game of Thrones (zeg ik zomaar). Nu wil Ziggo deze ook graag uitzenden. HBO verkoopt dan een speciaal recht. GoT mag voor zus en zo periode als ENIGE in NL vanaf datum X voor Y maal uitgezonden worden voor Z bedrag. mogen ze hem dan zo vaak uitzenden als ze willen? Nier per se. Dat staat dus in de afgegeven rechten. Ziggo zou ook (als ze genoeg geld hebben) de volledige rechten kunnen kopen. Dan mogen zij gaan bepalen wie of wat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de goede uitleg MrTomaat!
dudemeister
6 jaar geleden
bij aankoop van series doos zenders - vaak in Amerika op beurzen- worden vaak B films door gelieerde productiefirma's door de strot geduwd bij de zenderinkopers.
Daarom isbv Private Benjamin als 85 x op de televisie geweest bv. Anders kijkt niemand die pulp en verdient niemand aan die pulp

Antwoorden (1)

Die films worden onderling verkocht tussen televisiestations wereldwijd. Veel films zijn de moeite van het uitbrengen niet waard volgens de producers.