Hoelang duurt het om een film te maken ( Hollywood) ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.7K
Antoni
6 jaar geleden
Misschien vind je mijn antwoord op deze vraag "Hoe langt duurt een verfilming van een boek?" https://www.startpagina.nl/v/entertainment/films-series/vraag/622375/duurt-verfilming-boek ook interessant. Hierin noem ik overigens ook de Nederlandse situatie, niet alleen die van Hollywood: "Het proces van het verkrijgen van de rechten tot het verfilmen van een boek kan jaren duren, maar kan ook relatief snel gaan. Het organiseren van de verfilming (script schrijven, producent en regisseur regelen, cast zoeken, locaties zoeken, financiering regelen, etcetera), het opnemen van een film en de (eind)montage duurt meestal minstens een jaar, maar kan ook zo’n vijf jaar in beslag nemen. Als de film klaar is, verschijnt deze zelden meteen in de bioscoop. Dat kan ook nog zo’n half jaar tot 3/4 jaar duren. Er moet dan immers ook nog een reclamecampagne worden opgezet. De film zelf, die natuurlijk ook verfilming wordt genoemd, zal zo’n twee tot drie uur duren, net als een film die niet op een boek is gebaseerd. Voorbeeld: De roman Het Diner van Herman Koch verscheen in 2009, de eerste verfilming van dit boek kwam uit in 2013, dus vier jaar later. De film duurt 88 minuten. Daarna zijn er overigens nog verfilmingen van verschenen in 2014 en in 2017. Hierbij zij aangetekend dat de opzet van deze film relatief eenvoudig is: de film draait immers alleen om een (ongemakkelijk) diner. Het kan overigens nog sneller gaan. Het boek Silence of the Lambs verscheen in 1988, het werd verfilmd in 1991. De verfilming kostte dus (minder dan) drie jaar. De film Dances with Wolves kwam uit in 1990, terwijl het boek in 1988 verschenen was. Die verfilming kostte dus (minder dan) twee jaar. Hierbij moet overigens worden aangetekend dat de regisseur van de film, Kevin Costner, de schrijver van het boek en het script, Michael Blake, aanmoedigde het boek en het script te schrijven. De Amerikaanse filmindustrie is overigens veel professioneler en gestroomlijnder dan de Nederlandse. Waarschijnlijk mede daarom verlopen verfilmingen in Amerika sneller dan in Nederland."

Antwoorden (2)

Is eigenlijk één antwoord op te geven: is HELEMAAL afhankelijk van het budget!
In het kort kan je het maken van een film in drie stages onderbrengen:
1. pre-productie: hier wordt dan het idee van de film geformuleerd, een script geschreven, het geld bij elkaar gescharreld en de acteurs en regisseur en cameraman gezocht.
2. productiefase: hier worden dan daadwerkelijk de locaties en de sets gemaakt, tevens bevat dit ook de daadwerkelijke “schietdagen”
3. post-productie: hier worden alle stukjes film gemonteerd, het geluid aangepast (evetueel met effecten), de muziek er onder gezet, etc.
Daarna heb je nog de distributie, de films moeten wel worden verspreid.
Al met al kan dat zo een paar jaar duren. Bedenk wel dat het een kostbare hobby is om een film te maken. Niet alleen je acteurs moet je betalen maar ook je gehele “crew”. Deze moeten ergens slapen (hotels), eten en drinken etc. In NL is het budget niet al te groot (in vergelijking met de VS) dus hier kan je wel in één jaar een (nedrlandstalige) film maken!
6 jaar geleden
12-24 maanden
Dat ligt er vooral aan vanaf wanneer je rekent.
-het idee
-begin script schrijven
-pre-productie
-filmen

Als je rekent vanaf eerste filmdag tot de premiere in de bioscoop dan kom je op zo'n +12 maanden. Als je pre-productie meerekent (storyboard maken scouten voor locaties, casten e.d.) reken dan ~24 maanden.

Heb even een paar films gepakt die net iets meer dan 12 maanden nodig hebben van start filmen tot release:
https://en.wikipedia.org/wiki/Passengers_(2016_film)#Filming
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Dark_Knight_(film)#Filming
https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_Fuzz#Preparation_and_filming
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hateful_Eight#Filming
Dat is een kleine greep, maar je kan op die manier bij andere films kijken. En bedenk goed wat je wil weten/ziet als beginpunt.

Als je gaat kijken naar scriptschrijven, dan kan het veel langer zijn, vaak gebeurt het ook dat een script jaren op de planken ligt. Als je met een nog vager moment komt als "het idee van een film" kan het natuurlijk decennia duren, zeker als de maker het idee had als kind.
En dan zijn er nog de uitzonderingen als Boyhood (films die mensen jaren volgen). En projecten die veel tegenslag kennen. Maar 24 maanden is een aardig idee van het volledige productieproces en 12 als je enkel kijkt naar het filmen tot release.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Mooi - alles dekkend - antwoord. Plus.
De productie van een film als "Coffee and Cigarettes" heeft overigens iets langer geduurd (18 jaar). https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_with_longest_production_time