wat wekt emoties op in een film/documentaire?

Waarom huilen mensen bij een film. Wat is hetgene dat emoties opwekt in een film/documentaire?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

God heeft barmhartigheid gezonden naar al hetgeen wat leeft.
(Dus ook naar bijv. planten en dieren).

Dat is de reden waarom we met de ander 'meevoelen'.

Dat is het aard van onze natuurlijke aanleg.

Afhankelijk van hetgeen we meemaken in ons leven kan deze barmhartigheid toenemen of afnemen (maar nooit helemaal weggaan, we kunnen het hooguit verbergen).

Dit is een typisch voorbeeld waarbij we het eigenlijk niet eens verstaan, maar toch bijna moeten meehuilen dankzij het 'natuurlijke gevoel' wat we hebben gekregen (ik versta het ook niet): https://www.youtube.com/watch?v=kzA6YFHV20U
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Emoties worden opgewekt door ons inlevingsvermogen, we trekken ons het leed van anderen aan. We kunnen ons in gedachten verplaatsen in anderen en beleven het dan alsware het ons zelf overkomt.
Naar mijn mening komt dat doordat we van nature kudde-dieren zijn. We hebben elkaar nodig om grotere kansen tot overleving te hebben. Door het inlevingsvermogen zul je veel sneller de ander helpen en zal de ander jou helpen.
Dat treuren zie je ook bij andere diersoorten als de mens. Van olifanten is bijvoorbeeld bekend dat ze om hun doden rouwen en de zieken helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat het vooral door de muziek komt die op de achtergrond meespeelt. Kijk maar eens naar een gevoelige film en zet het geluid erbij af. De impact is meteen veel minder...
Bij de kijker is ook het stukje herkenning en het gevoel dat erbij ervaren werd belangrijk. Je kunt je dan heel goed inleven in het gevoel van de acteurs en voelt als het ware mee. Ben je sowieso een empathisch persoon, dan kan je die gevoelens goed voorstellen en leeft mee.
Bij dikke tranen, maar ook stil verdriet wordt bij gevoelige mensen medelijden opgewekt en zij lijden evenveel mee, omdat ze zich het zo goed kunnen voorstellen hoe die persoon zich moet voelen. Automatisch ga je dan meehuilen omdat de mens zich nu eenmaal vaak spiegelt aan anderen.
Hel ligt helemaal aan de sfeer die er heerst in hoeverre meegevoel wordt opgewekt. Bij tranentrekkers is die feilloos in beeld gebracht.