Hoe is het openingsshot van 'Spectre' gemaakt?

De James Bond film Spectre opent met een lang doorlopend shot waar Daniel Craig wordt gevolgd; het lijkt me niet mogelijk om dit werkelijk doorlopend te filmen, vooral omdat er beweging en extreem in- uitzoomen in zit. Hoe is dit shot dan wel gemaakt?
Soms zie je vergelijkbare shots: Verhoeven's Total Recall en Atonement hebben ook zulke lange shots; Total Recall zoomt bovendien uit van een close up tot een Mars-omvattend panorama.

8 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
echt mooie scene ja :)

Het beste antwoord

Dat is uitgedokterd door de Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema. Het lijkt op één lange take, maar dat zou onmogelijk te realiseren zijn. "Het gebruikelijke beginshot is groots en zoomt daarna in op de personages", legt Van Hoytema uit. "We vonden het een leuk idee om het beeld constant in beweging te houden, en om het van binnen weer naar buiten te verplaatsen, zodat de omvang van de scène nog beter zichtbaar wordt. Al met al was dat geen eenvoudige opgave".

Het minuten durende openingsshot bestaat in werkelijkheid uit verschillende minutieus gechoreografeerde takes, slim aan elkaar gemonteerd met behulp van een klein beetje computerwerk (Van Hoytema verzekert dat er nergens in de scène een volledig computershot zit).

Het eerste shot is opgenomen met een camerakraan, die het overzichtsshot geeft en vervolgens de acteurs volgt naar het hotel. Daar zit een knip, want het hotel bevindt zich in werkelijkheid in een andere straat. Het shot wordt overgenomen door een steadicam die de acteurs door het hotel volgt de lift in. De hotelkamer waar ze daarna belanden, is weer een filmset in Pinewood Studios bij Londen.
Wanneer Bond het raam uitklimt, wordt het shot weer overgenomen door de kraan, die bevestigd was op een enorme stellage, om 007 drie etages hoog te kunnen volgen op het dak.
Amadea
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Dank