Verfilmingen
In 1979 werd van de boeken een tekenfilm voor televisie gemaakt door Bill Melendez. De productie van de televisieserie door de BBC uit 1988 had meer succes. Deze werd geregisseerd door Marilyn Fox, die meermalen werd bekroond. Beide films zijn buiten Groot-Brittannië nauwelijks vertoond.

In 2005 werd door Disney het boek 'Het betoverde land achter de kleerkast' verfilmd. De film ging op 21 december 2005 in de bioscoop in première onder de naam De Kronieken Van Narnia: De Leeuw, de Heks en de Kleerkast. De Disney-film maakte gebruik van de modernste computertechnieken. Vergeleken daarmee werd de BBC-film een gedateerde productie: de dieren zijn overduidelijk mensen in dierenpakken, of als tekenfilmfiguurtjes ingetekend. In 2008 is de tweede Disney-film in deze reeks in première gegaan, naar het boek Prins Caspian onder de titel De Kronieken Van Narnia: Prins Caspian. De derde film in deze reeks werd in 2010 verwacht wat een direct vervolg zou zijn op deel twee, onder de naam De Kronieken Van Narnia: De reis van het Drakenschip. Walt Disney heeft echter besloten om deze film niet meer te produceren en financieren samen met Walden Media. 20th Century Fox heeft de plaats van Disney overgenomen en gaat nu samen de derde film maken. Disney heeft geen zeggenschap meer op Narnia en heeft alle rechten verloren.

In 2010 is de film De Kronieken Van Narnia: De reis van het Drakenschip uitgekomen. Deze film is op 8 december 2010 in première gegaan. De film is uitgebracht door 20th Century Fox en stond onder regie van Michael Apted. Deze is sinds begin 2011 op Blu-Ray verkrijgbaar.

De volgende film die gemaakt zal worden door 20th Century Fox en Walden Media is De Kronieken van Narnia: Het neefje van de tovenaar. Ook De Zilveren Stoel werd overwogen om te maken. Daar de rechten op het verfilmen van boeken van C.S. Lewis verviel, werd de productie voorlopig gestaakt. In 2012 werden er toch weer plannen voorgesteld. In 2013 werd bevestigd dat Het neefje van de tovenaar binnen enkele jaren in de zalen verschijnt.

Films:
Het neefje van de tovenaar
· De Leeuw,
. de Heks en de Kleerkast
· Prins Caspian
· De reis van het Drakenschip
· De Zilveren Stoel

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Kronieken_van_Narnia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Na de boeken kwam er eerst de film Narnia: the witch, the lion and the wardrobe (Narnia: de heks, de leeuw en de kleerkast). Hierna verscheen het tweede deel: Prince Caspian. Het laatste deel, deel 3, kwam uit in 2010: The voyage of the dawn treader (de reis van het drakenschip)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De volgorde van de Narnia films
We hebben alle narnia volgorde films van hun eerste bioscooprelease gecoverd, dus we kunnen ze nu chronologisch rangschikken. Er is ook een synchroniteit hier omdat dezelfde volgorde wordt gevolgd. Deze lijst bevat ook niet-uitgebrachte Narnia films. Als gevolg van een leiderschapsovergang bij de studio, werd de productie gestopt. Douglas Gresham, de stiefzoon van C.S. Lewis, verliet de set omdat de producenten aanpassingen aan het script eisten die hij onacceptabel vond. Daarom is de vierde film in de serie nooit gemaakt.

The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch, and the Wardrobe
The Chronicles of Narnia: Prince Caspian
The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader
The Chronicles of Narnia: The Silver Chair

Komt er Narnia 4? – Mogelijke Netflix serie van Narnia?
Hoewel er oorspronkelijk plannen waren voor een vierde Narnia-film, getiteld “The Silver Chair”, zijn deze plannen momenteel onzeker. Na de release van de derde film in 2010, waren er aanwijzingen dat “The Magician’s Nephew” als volgende zou worden verfilmd. Echter, in 2013 verschoof de focus naar “The Silver Chair”. Ondanks enige vooruitgang, waaronder de aanstelling van Joe Johnston als regisseur in 2017, is er sindsdien weinig bekendgemaakt over de voortgang van de film.

Interessant is dat Netflix in 2018 de rechten op alle Narnia-boeken heeft verworven en overweegt een tv-adaptatie te maken. Het blijft onzeker of en wanneer fans een vervolg op de Narnia-serie zullen zien.

De chronologische volgorde van Narnia boeken
Dit is voor jou als je de Narnia-boeken hebt gelezen of van plan bent om ze te lezen. Elk van de zeven boeken heeft een reis als

The Lion, the Witch and the Wardrobe (1950)
Prince Caspian: The Return to Narnia (1951)
The Voyage of the Dawn Treader (1952)
The Silver Chair (1953)
The Horse and His Boy (1954)
The Magician’s Nephew (1955)
The Last Battle (1956)
6 maanden geleden