Wat betekent de (amerikaanse) term 'Catch 22' ?

Soms hoor je de term wel eens in -voornamelijk- Amerikaanse films: catch 22. heeft meestal te maken met keuze uit 2 slechte dingen / geen kant op kunnen...of iets dergelijks. Waarom heet het catch 22 ? Waarom dat nummer? Zit er een verhaal achter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

Catch-22 is een term, afkomstig uit de roman Catch-22 van Joseph Heller, waarin een algemene situatie wordt beschreven waarin een individu twee acties dient te verwezenlijken die wederzijds afhankelijk zijn van de andere actie, welke als eerste dient te zijn voltooid.

In het boek van Heller probeert luchtmachtmilitair Yossarian onder gevaarlijke gevechtsmissies uit te komen door zichzelf krankzinnig te laten verklaren. De behandelend arts vindt het echter heel verstandig dat Yossarian onder de missies probeert uit te komen door zichzelf krankzinnig te laten verklaren, en acht daarmee bewezen dat Yossarian niet krankzinnig is, maar juist heel verstandig. De arts verklaart hem volledig gezond, wat tot gevolg heeft dat Yossarian gevaarlijke gevechtsmissies moet blijven vliegen.

Een ander voorbeeld van deze situatie komt naar voren bij het zoeken van een baan. Een Catch-22-situatie ontstaat als men zonder werkervaring geen baan kan krijgen, maar men zonder baan geen werkervaring kan opdoen.

Een Catch-22-situatie laat zich ook omschrijven als in een vicieuze cirkel terechtkomen
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In feite niets. De 'catch' (valsstrik) in de film is: zodra je normaal doet in een idiote wereld dan is er een 'catch'.
De schrijver, Heller, wilde dit verhaal eigenlijk 'Catch 18' noemen, maar er was net een boek uitgekomen van Leon Uris - 'Mila 18', dus nam ie maar het getal 22.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Catch-22_%28logic%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Catch_22
escape
12 jaar geleden
Ja, ik heb een andere bron gebruikt, maar het komt op hetzelfde neer.