In welke volgorde moet ik de Star Wars films bekijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi ik doe volgorde III, V, IV, I, VI, II :)

Het beste antwoord

Star Wars: Episode I: The Phantom Menace[2]

Star Wars: Episode II: Attack of the Clones[3]

Star Wars: Episode III: Revenge of the Sith[4]

Star Wars: Episode IV: A New Hope[5]

Star Wars: Episode V: The Empire Strikes Back[6]

Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi[7]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

4,5,6 dan 1,2,3

Toegevoegd na 14 minuten:
Dit is niet als grap bedoeld, dit is echt de logische volgorde om het te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de verhaallijn!! veel plezier en may the forse be with you!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DIT is niet sarcastisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef niet, ik snap dat het vreemd over komt :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom dan die volgorde mr tomaat dat leg je niet uit in je antwoord want ik ben ook niet bekend met star wars
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al uitgelegd. Het heeft met de verhaallijn te maken. In deel 1 is tie al dark father ofzo en in deel 6 wordt hij darkfather. Hij heeft dus helemaal gelijk :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ik het niet uitleg heeft natuurlijk een reden... dutchcore heeft het al gespoiled :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar in je antwoord stond het niet en dutchcore heb pas na mijn reactie gereageerd dus je antwoord blijft niet compleet mr tomaat en thanks dutchcore voor je uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houd het maar bij de uitleg van Fynnia en kies zelf. De 'ouwetjes' onder ons weten nog hoe het was toen ze als kinderzieltje met wijd open ogen in de bioscoop deel 4, 5 en 6 hebben bekeken en zullen voor eeuwig vinden dat dit de beste delen zijn, ik denk als de jonkies nu kijken dat ze die delen erg traag vinden in vergelijking met 1, 2 en 3.
1, 2, 3, 4, 5 en als laatste 6. Deel 4 t/m 6 zijn wel eerder gemaakt maar als je de goede volgorde wilt zien doe je 1 t/ 6 achter elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zo kijkt dan is DE belangrijkste scene al verklapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind deze volgorde het meest logisch, omdat ik het verhaal zo kan volgen. Ik heb ook eerst 4, 5 en 6 gezien (omdat die toen nieuw waren) en pas daarna 1, 2 en 3, maar ik kon daar toen geen touw meer aan vastknopen. Pas toen ik ze alle zes in de volgorde 1 t/ 6 had gezien snapte ik het hele verhaal. Maar dat kan natuurlijk aan mijn eigen beperkingen liggen... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, ik ben geloof ik helemaal in de war. Heb net de dvd's erbij gepakt en zie nu dat mijn verhaal niet klopt. 1, 2 en 3 zijn de nieuwste films. Die heb ik in de bioscoop gezien. Daarna zag ik 4 t/m 6 op video/dvd. Die spelen later, maar zijn veel eerder gemaakt. Omdat dat opvalt (special effects enzo) heb je het gevoel dat je naar oudere scenes kijkt, maar het speelt zich dus later af.
Ik snapte het verhaal pas toen ik alle zes films ooit achter elkaar aan gezien heb. Maar nogmaals, dat kan aan mij liggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je memento uit elkaar knipt en in chronologische volgorde bekijkt is ie waarschijnlijk ook makkelijker te volgen :D, het doet alleen wel afbreuk aan het verhaal.
De juiste volgorde is 4, 5,6. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn beleving niet ;-)
gvrox
12 jaar geleden
+1 , goede instelling :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
All hail Pho! En zo wordt de magie van onze kindertijd verkwanseld. +
Heb de hele serie onlangs weer gekeken en de volgorde I,II,III,IV,V,VI aangehouden en dat is voor mij nu wel de goede volgorde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 2 volgordes die logisch zijn:
- 4,5,6,1,2,3: de volgorde waarin ze gemaakt zijn.
- 1,2,3,4,5,6: de chronologische volgorde.
Voor beide zijn goede argumenten te bedenken, en beide volgordes hebben veel aanhangers. Het ligt er maar aan welk verhaal je wilt volgen.

Bij 456123 zijn het als het ware twee losse trilogieën, één over Luke, en één over Anakin. Hierbij blijven de grote verrassingen in het plot ook overeind, hoewel je de grootste waarschijnlijk al lang kent omdat ie zo vaak gequote wordt. Deze volgorde is onder veel fans het populairst, waarschijnlijk ook omdat zij 'm nou eenmaal zo voor het eerst gezien hebben.

Bij 123456 volg je het verhaal van Anakin, waarin je de ontwikkeling van zijn karakter en leven veel beter ziet, maar de verrassingen vallen hier natuurlijk weg.
Het schijnt dat George Lucas, de schrijver (en regisseur van de meeste delen) vindt dat het verhaal eigenlijk over Anakin gaat, en dat je daarom deze volgorde zou moeten aanhouden. Deze volgorde heeft volgens sommigen ook als pluspunt dat het een fijner einde van de serie is.

Je kan zelf kiezen welke argumenten je sterker vindt, welke verhaallijn je liever wilt volgen, of wiens mening je zwaarder vindt wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie beschouwing!
Ik zou beginnen op de manier waarop ze uit zijn gekomen, gewoon voor de ervaring. Dus eerst IV, V en VI.

Dan zou ik I, II en III kijken.

En dan moet je nog een keer IV, V en VI kijken om het verhaal logisch af te ronden.

Zowieso zijn deel IV, V en VI het dubbelijken waard, maar je zult ook de subtiele links met I, II en III meer waarderen.

Binnenkort komt deel I als 3D versie opnieuw in de bioscoop, dus ik zou IV, V en VI snel kijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de echte Star Wars fans is de Machete-volgorde de ideale manier om Star Wars te kijken. Machete-volgorde: 4, 5, 2, 3 en 6. Deel 1, The Phantom Menace, wordt door vele fans als overbodig gezien. Door de films in de Machete volgorde te bekijken word je in 4 en 5 bekend met Luke, Leia en Han, zonder te weten dat Luke en Leia een tweeling zijn. Dat ontdek je dan pas op het moment dat hun moeder Padmé sterft. Deel 1 kun je altijd naderhand nog eens kijken, als je daar behoefte aan hebt.

Door deel 2 en 3 na deel 4 en 5 te kijken, leer je een zinvolle hoeveelheid backstory van Anakin Skywalker / Darth Vader en zijn draai naar de Dark Side. Dat maakt dan het begin van deel 6 een stuk verrassender, omdat de verhalen van Anakin en Luke zo vergelijkbaar zijn. Dit is een goede volgorde waarin je het verhaal geen geweld aan doet, maar toch alle cliffhangers en plottwists op een bevredigende manier ziet.

Na de machete-volgorde begin je vervolgens met Rogue One. Deze film staat in principe helemaal los van de twee trilogieën, maar het zou zonde zijn om met deze film te beginnen. Als je hem gezien hebt, snap je waarom. (Rogue One speelt zich af vlak voor de gebeurtenissen van deel 4, A New Hope.) The Force Awakens kun je dan prima na deel 6 kijken en dan The Last Jedi (deel 8).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
juistem!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is erg handig, Maar zonder twijfel ook een spoiler. Aangezien ik de films wil gaan kijken.. Maar nu dus al weet dat Luke en Leia tweeling zijn.. Ga de rest niet eens lezen.