Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verboden een dvd uit te lenen?

Als je een (legale) dvd opstart, komt er zo'n waarschuwingsscherm dat het verboden is 'm te kopiëren, uit te lenen, te vertonen in school- of verenigingsverband etc. Ik snap het kopiéren en uitzenden in een groep wel, maar uitlenen? Waarom niet? Ik mag mijn boeken uitlenen, mijn cd's, mijn games, maar niet mijn dvd's?
Het is ook niet handhaafbaar natuurlijk, maar komt die bepaling werkelijk uit een of andere wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dvd uitlenen is absoluut legaal. Zodra de fysieke schijf in in jouw bezit is, juridisch betaald, het is aan jou om te doen wat je wilt. Je kan het uitlenen, geven als een geschenk, branden etc.Geen probleem.
Kopieren mag zelfs ook voor eigengebruik.En zelfs daar buiiten is de lijn tussen wat wettelijk wel en niet mag zo onduidelijk dat er nog niemand is voor veroordeeld
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja das waar maar er kan ook op staan dat je dat niet mach maar dat is meestal in de richting van huren voor geld dus je mach niet er aan verdienen wel uitlenen aan je vrienden of familie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit lenen is legaal en als je hem uit leent en ze controlen wat ze volgens mijn niet doen dan kun ze toch niet zien of dat die uitgeleent is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding