Is het verboden een dvd uit te lenen?

Als je een (legale) dvd opstart, komt er zo'n waarschuwingsscherm dat het verboden is 'm te kopiëren, uit te lenen, te vertonen in school- of verenigingsverband etc. Ik snap het kopiéren en uitzenden in een groep wel, maar uitlenen? Waarom niet? Ik mag mijn boeken uitlenen, mijn cd's, mijn games, maar niet mijn dvd's?
Het is ook niet handhaafbaar natuurlijk, maar komt die bepaling werkelijk uit een of andere wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dvd uitlenen is absoluut legaal. Zodra de fysieke schijf in in jouw bezit is, juridisch betaald, het is aan jou om te doen wat je wilt. Je kan het uitlenen, geven als een geschenk, branden etc.Geen probleem.
Kopieren mag zelfs ook voor eigengebruik.En zelfs daar buiiten is de lijn tussen wat wettelijk wel en niet mag zo onduidelijk dat er nog niemand is voor veroordeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja das waar maar er kan ook op staan dat je dat niet mach maar dat is meestal in de richting van huren voor geld dus je mach niet er aan verdienen wel uitlenen aan je vrienden of familie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit lenen is legaal en als je hem uit leent en ze controlen wat ze volgens mijn niet doen dan kun ze toch niet zien of dat die uitgeleent is