welke nederlandse film is dit?

Ik ben op zoek naar de titel van een nederlandse film. Volgens mij uit de jaren 60/70. Het enigste dat ik er nog van weet is dat het over de eind der tijden gaat en dat het deels animatie was.
Je ziet aan het eind van de film engelen die de goede mensen ophalen en vreemde enge wezens die de slechte mensen halen, dit is animatie.
Het verhaal werd grotendeels verteld. Ging over een schrijver of zo, die het verhaal zelf vertelde?
Volgens mij werd het vaak met oud en nieuw of op een andere belangrijke dag uitgezonden.

13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja, ik ken de film ook. Met van die Jeroen Bosch-achtige wezens. De hoofdrolspeler was volgens mij Peter Brusse. Het is een verfilmde novelle van Belcampo: Het Grote Gebeuren.
Het verhaal gaat inderdaad over de schrijver Belcampo zelf die in Rijssen woont. De apocalyps is aangebroken en de schrijver vertelt wie uit het stadje meegenomen wordt naar de hemel en wie naar de hel. Het laatste oordeel wordt geveld.
De schrijver wil duidelijk maken dat mensen die heel goed overkomen, bijvoorbeeld streng gelovig zijn, alsnog door de duivelse wezens worden meegenomen omdat ze niet goed hebben geleefd. Terwijl anderen waar altijd slecht over werd gepraat, juist door de engelen werden meegenomen omdat ze juist goed leefde. Op het einde blijft Belcampo alleen op de aarde over. Hij trekt en duivelspak aan om zich te onttrekken aan het oordeel.
Maar wordt toch meegenomen door engelen.
Zo, en nu nog even de titel van de film opzoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het Grote Gebeuren,
zo heet ook de film.
Inderdaad met Kees Brusse als voice over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Ja precies dat is hem. Dank je :-)