De vormgeving van een film lijkt in eerste instantie niet zo belangrijk, want het valt immers niet zo heel erg op de voorgrond. Maar aangezien je de hele tijd naar de beelden en dus de vormgeving zit te kijken is dit heel erg belangrijk. Je kan bij een goede vormgeving een film "ingezogen" worden en bij een slechte vormgeving op zijn beurt denken, "Goh, wat een saaie film is dit."
Dit werkt voor een groot gedeelte op je onderbewustzijn, ook het gebruik van bepaalde kleuren kunnen bepaalde associaties oproepen. Met bepaalde filters kan een beeld heel "warm" overkomen, rode, oranje en bruine tinten vooral, terwijl met blauwe tinten juist een heel "koel" gevoel kan worden bewerkstelligd.
Een film die heel erg speelt met die vormgeving die gaat over de "war on drugs" in Amerika. Je ziet 3 verhaallijnen door elkaar, een politicus die zijn dochter verliest aan drugs, zij is verslaafd, terwijl hij juist het antidrugsbeleid moet vormgeven, hier is sprake van een blauw filter, verder wordt er een Mexicaanse politieofficier gevolgd die op de frontlinies de Mexicaanse drugskartels moet bestrijden, een glansrol van Benicio Del Toro. Deze verhaallijn maakt juist gebruik van een heel warm beeld, de rode en oranje filters. De derde verhaalijn ontgaat me nu even. De titel van deze film is Traffic, kijk em eens zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tja, wat kan je erover zeggen? Het wordt art direction genoemd en je kunt er een Oscar mee winnen. In feite omvat het de totale vormgeving en 'look and feel' van de film. Een erg belangrijk onderdeel van de film dus.