Wie weet waar je de lijst met films 'die je gezien moet hebben' kan vinden? Stond in een issue van de Quest

Tijd geleden stond er in de Quest een soort van metrokaart met volgens mij 250 beste films ooit. Wie weet waar je deze terug kan vinden?

Toegevoegd na 21 uur:
Er zijn twee redenen om deze lijst te hebben:
1) dan heb ik een leidraad voor films waarvan zeker is dat ze interessant zijn om te zien
2) Over het algemeen als mensen het over films hebben of een zin uit een film quoten, dan komt die voor het grootste deel uit de top 250 films.

Lang niet al mijn favoriete films staan ertussen, maar het is meer een beetje culturele verrijking.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik beschouw mezelf niet als een echte filmkenner of -liefhebber. Ik weet dat er zat mensen zijn die vaker naar de bioscoop gaan en veel dieper over films nadenken. Ik wil vooral vermaakt worden. Maar goed, je wilt toch je algemene ontwikkeling een beetje op peil houden en dus wil ik mijn best gaan doen om in ieder geval de belangrijkste films gezien te hebben. Maar welke zijn dat? Daar kunnen serieuze filmliefhebbers vast weken over discussiëren, maar ik neem gewoon de Top 250 van www.imdb.com als leidraad. Bij elkaar gestemd door tienduizenden mensen, dus het lijstje heeft vast wel enige betekenis.

De bovenste 10 zijn op dit moment:

1. The Godfather (1972)
2. The Shawshank Redemption (1994)
3. The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
4. The Godfather: Part II (1974)
5. Shichinin no samurai (Seven Samurai) (1954)
6. Casablanca (1942)
7. Schindler’s List (1993)
8. Pulp Fiction (1994)
9. One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1975)
10. Citizen Kane (1941)

Dat valt mee: alleen Casablanca heb ik nooit gezien. One Flew Over the Cuckoo’s Nest heb ik volgens mij nooit in zijn geheel gezien. Of heel lang geleden.

Verder met de top 25 dan maar:

11. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
12. Star Wars (1977)
13. The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)
14. Buono, il brutto, il cattivo, Il (Good, Bad & Ugly) (1966)
15. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
16. The Usual Suspects (1995)
17. Rear Window (1954)
18. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop etc. (1964)
19. Cidade de Deus (City of God) (2002)
20. Raiders of the Lost Ark (1981)
21. 12 Angry Men (1957)
22. Psycho (1960)
23. Memento (2000)
24. C’era una volta il West (Once Upon a Time...) (1968)
25. Fabuleux destin d’Amélie Poulain, Le (2001)

Niet gezien: Rear Window, Dr. Strangelove, 12 Angry Men (geloof ik) en Psycho. Dus 19 van de 25 wel. Minstens. Zou ik dan toch een filmliefhebber zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich een mooie lijst, maar ik vind dit soort opsommingen vaak wel erg polulair. Als ik mijn top zoveel zou moeten samenstellen, komen er heel veel andere films in te staan. Dus op zich zegt zo'n lijst niks over de kwaliteit van de films, toch? Bedoel ik mee: de smaken op filmgebied lopen erg uiteen.

Andere antwoorden (3)

Kijk eens op moviemeter.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zo subjectief, er is geen algemene waarheid over wat het beste is, ga ajb op je gevoel af en maak je eigen lijst. zoek op je gevoel films en als je er vaker van hoort dan heb je een kans dat die hoog op je lijstje komt, maar ik ken genoeg hoogscorende klassiekers die niet op mijn lijst voorkomen. op mijn lijst: as it is in heaven, spirited away, big fish, pippi langkous, de kleine blonde dood, breaking the waves, italian for beginners....
als we allemaal hetzelfde mooi zouden vinden, dan zou alles nog meer eenheidsworst worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb je de lijst, die jij gezien hebt in de quest.