Een DJ is een hulpmiddel voor een artiest om zijn werk aan de man te brengen.
De nummers worden dus aangeleverd om te promoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende sites om (legaal) aan deze muziek te komen. Beatport.com is de grootste en bekendste website om deze muziek te downloaden. Deze worden vanaf de website, na betaling, gedownload en kan je zelf op cd zetten. Bekende DJ's krijgen zelf ook nummers aangeboden en hoeven ze zelf niet te kopen. Vaak ruilen DJ's onderling ook nummers uit.

Als je er echt bezig mee wilt houden zou ik wat op hyves en misschien wat underground forums afstruinen om wat contacten te leggen. Meestal is het een soort ruilhandel aangezien er bijna geen enkele DJ is die alle contacten heeft, en dus alle nieuwe nummers bezit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel DJ's worden bezocht door pluggers die ze voorzien van nieuwe muziek, en naar het schijnt ook met concertkaartjes, leren jassen en snoepreisjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je radio-DJ's bedoelt?
Ik ben vroeger een aantal maal bij de stichting Top-40 geweest (in de 90'er jaren), en dan waren er dagen dat wij beter niet konden komen, want dan liepen de pluggers daar de deur plat. Deze kwamen het nieuwe materiaal laten horen, en die name die singeltjes en tapes natuurlijk niet meer mee terug ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal direct via platenlabels en een dj pool.

Hiermee krijgen ze een stapel cd's of platen. Soms met namen en soms gewoon een white label (dus een onbekende artiest en titel).

Elke dj kan lid worden van een pool en tegen een betaling krijg je dan elke maand (ligt aan je lidmaatschap) een aantal cd's of platen. Elke plaat die je krijgt moet je wel beoordelen. Is het floor filler, hit of een mindere plaat.

De bekende DJ's krijgen deze cd's en platen gewoon kado. Bijvoorbeeld een aantal jaar geleden kreeg bijvoorbeeld een DJ Jean +- 300 platen per maand. Hij pakt er willekeurig +- 50 uit en de rest verdeeld hij (zonder te luisteren) over zijn vrienden of deelt ze uit in zijn winkel.

Hij luistert dan de +- 50 platen en geeft een cijfer voor elke plaat. Heeft een plaat een goed cijfer (dus alle cijfers van verschillende DJ's) dan gaat de platenmaatschappij aan het werk deze plaat te verkopen.