Waarom spreken sommige mensen Weinstein uit als Weinstien?

Ik hoor het vaak op de radio.
Oh ja, hetzelfde met Epstein. Dat hoor ik ook vaak uitgesproken worden als Epstien.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Harvey Weinstein is een Amerikaan en geen Duitser. Daarom spreek je zijn naam uit op zijn Engels. En dat klinkt dan als Weinstien).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Spreekt men de ei als ie uit in het Engels? Dan zou het toch Wienstien moeten zijn? En Ienstien? (Einstein)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En Calvin Klien dan ook?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Toverbol
Het grootste probleem is, dat mensen niet consequent zijn. Epstein wordt dus uitgesproken als Epstien, maar Einstein is een historisch begrip en zelfs een Amerikaan zal het niet durven verbasteren. Calvin Klein wordt waarschijnlijk door de meesten als zodanig uitgesproken, want het kan ook als Kline.
Dat wordt in Amerika vaak bepaald door de drager van de naam, en die wordt vaak weer beïnvloed door de manier waarop de rest van zijn familie de naam ook uitspreekt. Hoewel het ook wel voorkomt dat twee in de familie de achternaam anders uitspreken, of uitgesproken willen horen. Aangezien het in Amerika de norm is en ook de bekende Weinstein het uitspreekt als "weinstien" is dat wat je hoort, OOK weer in Nederland zolang ze het hebben over de Amerikaan in kwestie. Zo zeggen we ook "Ven Heelen" als we het hebben over de rockgroep van de broertjes met Nederlandse achtergrond.

https://www.nytimes.com/1983/12/25/magazine/on-language-stine-or-steen.html
Ook hierin weer een voorbeeld met "stein", maar waar juist de "linguïstisch correctere" uitspraak juist geëist werd. (Feldstein noemt zichzelf zo als Einstein).
Het zal dus zomaar voor kunnen komen dat er ook een Feldstein familie is die het juist weer als Feldstein uitspreekt.
4 jaar geleden
De gebruikelijke uitspraak van het Engelse woord stein is: stain.
De oorsprong van dit Engelse woord is Duits. Betekenis: bierkan, bierkroes.
Het staat eenieder vrij om de uitspraak van de achternaam aan de passen, meestal te verfraaien. Daardoor hoor je met -stein aan het eind niet alleen stein en stain maar ook stien.
Een voorbeeld van een Nederlandse achternaam die is verfraaid is Piest, veel voorkomend in de Kop van Overijssel. Sommigen Piesten hebben een trema op de e laten plaatsen, zodat de uitspraak Pi-est is. Waardoor toch wel een probleem is ontstaan omdat de e met trema digitaal soms een onbekend begrip is..