Wat is de relatie tussen Herman Koch en zijn boek "Zomerhuis met zwembad"?

Ik heb zojuist het boek "Zomerhuis met zwembad" van Herman Koch uitgelezen, en vroeg mij af of dit boek iets met zijn eigen leven te maken heeft. In veel van zijn andere boeken, met name Geachte heer M, is er een duidelijke link tussen het boek en Herman Koch. Dat gevoel had ik met dit boek totaal niet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goede vraag zeg! Ik vroeg mij hetzelfde af bij zijn boek "Het Diner"
Antoni
6 jaar geleden
"Het Diner" is gebaseerd op een krantenartikel over een waargebeurde moord. De rest is, voorzover mij bekend, bedacht.

Het beste antwoord

Het boek Zomerhuis met Zwembad van Herman Koch is niet autobiografisch. Het bevat wel autobiografische elementen: namelijk die passages waaruit zijn cynische kijk op de wereld blijkt.

Toegevoegd na 12 minuten:
De meningen van de critici zijn sterk verdeeld over Zomerhuis met Zwembad. De ene vindt het zijn beste boek op dat moment, een ander vindt het een verzameling opgeklopte gebeurtenissen en emoties, na het Diner veel van hetzelfde en beslist geen literatuur.
Ik heb ook gen passages kunnen vinden die iets te maken zouden kunnen hebben met het leven van de schrijver Herman Koch
https://www.tzum.info/2017/04/recensie-herman-koch-zomerhuis-zwembad/