Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Jut of Jul de man?

Jut en Jul zijn een raar stelletje, maar wie is de man en wie de vrouw? Er is een radioprogramma waarbij Jut de vrouw is en Jul de man, maar ik had zelf het idee dat het andersom was.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.4K
Amadea
9 jaar geleden
Dat zal komen door de kop van Jut: de moordenaar Hendrik Jut. Maar dat is een andere Jut dan de Jut van Jut & Jul.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jut komt van Jutte, en dat is een troetelnaampje voor Judith. Op de gedenkdag van Sint Judith, 17 augustus, kunnen moeilijk kalveren op het ijs dansen. Dat is verbasterd tot sint-juttemis, een verzonnen heiligendag.

Jut werd al vroeg, evenals Lijsje en andere namen, gebruikt voor een vrouw in ’t algemeen. Door klankgelijkheid met Jut, bewoner van Jutland, werd de vrouw veelal als “domme Jut” gedoodverfd. Zo ontstond ook Jut en Jul: een mooi paar om een dubbeltje.

Toegevoegd na 1 minuut:
en dat laatste houdt in dat het een apart stel was.

Toegevoegd na 20 minuten:
De voornaam Jul is afgeleid van Julius, en die naam betekent: de jongeling, gewijd aan Jupiter.

Jut is dus de vrouw en Jul de man.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ahum, hoe ga ik dat nou netjes zeggen. Als je bedenkt wat de schuttingwoorden zijn voor de intieme delen van man en vrouw, dan wijst dit probleem zichzelf.
Jawel, Jut is de vrouw en Jul de man. Ja, dat rijmt. (met die schuttingwoorden dan)
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
áh!! eindelijk snap ik de tekst op de schutting!

Lut &Kul (of iets wat erop lijkt en minder netjes is)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet te verwarren met "de kop van Jut" want die Jut is een achternaam en is vernoemd naar Hendrik Jut.
Amadea
9 jaar geleden
Dat had ik gisteren al bij de vraag geschreven, JoanDArc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zie het Amadea, heb alleen je antwoord gelezen. Geen man over boord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding