Hoe verstuur ik iets 'ter ondertekening' (analoog) naar het buitenland, waarbij ik de terugstuurkosten voor mijn rekening neem?

Ik wil wat foto's naar beroemdheden sturen met de vraag er een handtekening op te zetten (voor een veiling voor het goede doel). Op websites lees ik dat dat heel goed werkt, maar dat je moet zorgen dat de retourkosten zijn voldaan, met retourcoupons. In Nederland bestaan die dingen niet, volgens mijn postkantoor. Hoe kan ik dit toch regelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Ik zou gewoon postzegels bij de brief in doen, zodat ze die er op kunnen plakken voor het terugsturen.
Makkelijkste is zelf een retourenvelop maken, met je adres en postzegels er al op. Dan kan de ontvangende persoon de retourbrief gewoon daar in doen en dichtplakken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel er rekening mee houden dat Nederlandse postzegels niet altijd geaccepteerd zullen worden vanuit een ander land.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je hebt toch van die wereldzegels of Europa zegels? Die zijn ook geldig op de heenweg, dan lijkt het mij ook op de terugweg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat die alleen geldig zijn voor het betreffende land waarin ze gekocht worden, ook al is de bezorging voor elders in de wereld. M.a.w. jij koopt hier een postzegel, als er een dergelijke brief in Duitsland moet worden bezorgd, verrekenen de postbedrijven dat later onderling. Maar voor zover ik weet kan je hier geen postzegel kopen die elders geldig is om daar te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, dat is de kern van mijn probleem. Europazegels werken vanuit het buitenland naar Nederland niet.
Misschien een retourenveloppe voorfrankeren? Wellicht kan je online de postzegels of de postgelden betalen voor dat betreffende land. PostNL biedt bijv. de mogelijkheid aan om een code op te schrijven ipv een postzegels te plakken. Wellicht heeft het betreffende land ook een dergelijke regeling? Dan hoeven de ontvangers het alleen maar in de enveloppe te stoppen en op te sturen, nog veel makkelijker dan met coupons.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een internationale antwoordcoupon (officiële Franse naam: Coupon-réponse international, Engelse afkorting: IRC) is een hulpmiddel voor betaald antwoord in het internationaal postverkeer. Op het postkantoor koop je een internationale antwoordcoupon die je bijsluit in een brief naar het buitenland. Als het betreffende land lid is van de Wereldpostunie, dan kan de ontvanger de coupon op het postkantoor inwisselen voor de benodigde postzegels voor een brief van maximaal 20 gram per luchtpost.
Als een land lid is van de Wereldpostunie, dan is het postkantoor verplicht om de coupon te accepteren als betaling voor de benodigde postzegels. Maar de nationale postorganisatie is niet verplicht om de internationale antwoordcoupon te verkopen. In Nederland zijn internationale antwoordcoupons sinds januari 2002 niet meer verkrijgbaar, in België nog wel.[1]
De internationale antwoordcoupon werd in 1906 geïntroduceerd op het congres van de Wereldpostunie in Rome. Deze was toen inwisselbaar gesteld voor de postzegels benodigd voor het internationaal vervoer van een brief tegen het goedkoopste tarief, dat wil zeggen per land- of zeepost. Sinds 2006 is dat voor vervoer per luchtpost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb mezelf inmiddels suf gezocht naar een manier om die dingen online te kopen, maar die is er niet. Moet ik toch naar België, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of even terug in de tijd, b.v. naar 2000 , dat moet voor jou als SF adept toch een koud kunstje zijn!