Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

werkt een 220V snoerdimmer op een 12V accu?

Ik wil het toerental van een 12V elektromotor die nu op een 12V auto-accu zit, (liefst traploos) kunnen regelen. Kan ik er een snoerdimmer tussen zetten die je bij de bouwmarkt kan halen voor 220V lampen? Zo niet, iemand andere suggesties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
640

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Niet doen, het zal niet werken. Onder meer ook omdat je een dimmer voor wisselstroom gebruikt in een gelijkstroom installatie. Er zijn regelbare weerstanden in de handel bij de automaterialenzaken. Deze worden gebruikt om dashboard verlichting te dimmen, of voor het aansturen van een kachelmotor.
(Lees meer...)
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar deze kunnen niet echt vermogens aan:) en vaak zijn die motoren voor kachels of ventilatie niet traploos:) veder helemaal gelijk, die dimmer doet niks:) gaat waarschijnlijk stuk
Als ik van jou was dan ging ik naar een autosloperij en daar kan je dan een regelweerstand vragen van bij vb. een kachelventilator van een auto, maar opgelet, niet alle zijn traploos. En deze zijn zeker niet duur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sloop de regeling uit een accu-boortol, dit is een precies op jouw situatie passende oplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding