Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe meet ik hoeveel Ah nog in een auto accu zit? Hoe is de verhouding van de Volt ten opzichte van de Ah want ook die wordt lager.

Toegevoegd na 42 minuten:
Misschien om de vraag preciezer te maken, ik probeer niet te kijken of mijn accu van de auto het nog doet. Het is letterlijk de vraag zoals het omschreven is.
Bijvoorbeeld: Een auto accu is vol en geeft aan 45 Ah. en 12V. Op deze accu is een uur lang een apparaat op aangesloten die 1A verbruikt en op 12V werkt. De accu heeft dan nog 44 Ah aan boord. Dat is makkelijk omdat we dat weten over dat 1A verbruik.
Met verhouding Volt tot Ah bedoel ik dat na dat uurtje 1A verbruik de accu een lagere Voltage zal aangeven op mijn multimeter. Met welke rekensommetje komt het verbruik van dat uurtje 1A, dat maakt dat de spanning lager wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De verhouding Volt tov het Amperage dat de accu nog kan leveren, kan je zonder specifieke capaciteitsgrafiek van die accu niet bepalen; die is namelijk niet lineair. Het is goed mogelijk dat de accu de eerste 40 Ah nog gewoon 12 Volt aangeeft en dan pas langzaam, maar steeds sneller zijn spanning verliest. Dat hangt ook af, hoe groot de belasting en de interne weerstand van de accu is.

Met een accu(zuur)tester en/of betere laadapparaat kan je meten hoeveel capaciteit de accu nog heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het best kun je een accu testen door het zuur te wegen, of met gebruik van zo'n modern digitale accutester.
Een zuurweger is voor een paar eurootjes al te koop bij de automaterialenzaak. Een digitale accutester is echter veeeeeel duurder, maar geeft wel direct aan, hoe de conditie van je accu is.
Er zijn ook nog accutesters in de handel, waarmee je de spanning (volt) meet, en waarmee je de accu kunt belasten (ampéres). Afhankelijk van de spanningterugval moet je dan concluderen, of je accu aan vervanging toe is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het voelt net of ik nu aan het werk ben.
(Lees meer...)
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is het nu tijd om pauze te nemen .

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding