Hoe kan het dat mijn klok in de USA sneller loopt?

Vorige week waren wij in de Verenigde Staten en installeerden onze eigen elektrische klokwekker op
de hotelkamer m.b.v. een wereldstekker.

Tot onze grote verbazing bleek 's morgens dat het (na
een nacht) volgens die klok anderhalf uur later was dan
in werkelijkheid. De klok liep daar dus te snel.
Ik heb daarna nog gecheckt of het niet aan mij zelf lag, maar bij een 2e test constateerde ik dat hij echt in een
uur wel 10 minuten voor liep.

Thuisgekomen bleek hij de tijd weer juist aan te geven.

Kan iemand uitleggen wat hier de reden van is, waarschijnlijk iets met Hertz-verschillen of zo, maar het
fijne weet ik er niet van.
Misschien een van mijn mede-GV-ers?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jou wekker had heimwee en liep de tijd vooruit om weer zo snel mogelijk thuis te zijn haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn iPod had ook al heimwee, overigens

Het beste antwoord

De gewone elektrische klok voor aansluiting op het lichtnet (220V~), afb. 1, heeft in feite een puls gestuurd uurwerk. Per seconde worden 100 pulsen ontvangen waarvan de polariteit telkens wisselt. De rotor volgt elke puls en loopt daarom synchroon aan de lichtnetfrequentie. Door de massa van de rotor en omdat de pulsen snel op elkaar volgen draait deze konstant.
De lichtnetfrequentie (50Hz) schommelt iets, maar wordt op een centraal punt nauwkeurig bijgehouden en over een week genomen is deze gemiddeld precies 50Hz. De klok loopt dan ook gemiddeld gelijk.
Het zal duidelijk zijn dat, afgezien van de spanning, een europese 50Hz klok in bijvoorbeeld de Verenigde Staten te snel zal lopen aangezien daar de lichtnetfrequentie 60Hz is. Omgekeerd loopt een 60Hz klok hier te langzaam....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Amerika wordt gebruik gemaakt van 60 Hz en bij ons 50 Hz. Dardoor kan het zijn dat electrische apparaten sneller lopen of het soms zelfs helemaalniet meer doen. Het omschakelen van 110-220 volt staat er los van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de frequentie van het lichtnet die in Europa 50 en in de USA 60 perioden per minuut is. Dat hij in een uur wel 10 minuten voor liep klopt dus wel een beetje, hij loopt 20% te snel. Dat is per uur 12 minuten. Doordat deze frequentie zeer nauwe toleranties kent, kan een elektrisch aangedreven klok zeer nauwkeurig lopen. De frequentie is de factor die het toerental van het motortje bepaalt. Je klok moet dan wel zo'n ouderwetse zijn met een synchroonmotortje dat de wijzers aandrijft, want een digitale klok zou er geen last van hebben. Daarin wordt de wisselspanning n. omgevormd tot een lage gelijkspanning waar de electronica op draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de frequentie van het lichtnet die in Europa 50 en in de USA 60 perioden per minuut is ======================================== Perioden per seconde bedoel je waarschijnlijk. Stel je eens voor dat het elke seconde of nog langzamer in geval van 50 hz
het licht aan en uitgaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, wat stom. Ja, dat bedoelde ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik deel overigens geen minnen uit,zonder deze te motiveren, dus je hebt em niet van mij.