Hoe wordt de landelijke luchtalarm test geregeld? Per gemeente of centraal op 1 plek?

N.b.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De testen worden aangestuurd per veiligheidsregio en niet landelijk. Wel bestaat de mogelijkheid om landelijk een alarm te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verspreid over het hele land staan 4275[1] sirenes die draadloos en onafhankelijk van elkaar aangezet kunnen worden vanuit de alarmcentrale van de regionale brandweer. Dit wordt het WAS (waarschuwings- en alarmeringssysteem of waarschuwingsstelsel) genoemd. De bevolking is van tevoren geïnstrueerd om in het geval dat de sirene gaat naar binnen te gaan, ramen en deuren te sluiten en radio of televisie aan te zetten. Op aangewezen rampenzenders kan de overheid verdere aanwijzingen geven, bijvoorbeeld dat een gebied geëvacueerd wordt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het alarm wordt eens per maand getest, op de eerste maandag van de maand om 12.00 uur, om te controleren of de sirene overal werkt en te horen is, maar ook om het alarmsysteem bij het publiek in het bewustzijn te houden.

Uiteraard gebeuren de testen over heel Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wordt landelijk geregeld met 1 druk op de knop.
Ook kun je natuurlijk per regio het alarm af laten gaan.