Wij hebben de plafondlamp van een led lamp voorzien maar,als ie uit is dan gloeit ie nog ! soort van glow in the dark verschijnsel

is dat normaal ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Allereerst gloeit een led niet als hij licht geeft.
De geringste stroom zet hij om in waarneembaar licht.
Een gewone lamp met gloeidraad heeft een minimumenergie nodig om zichtbaar licht uit te zenden, omdat de draad ook daadwerkelijk moet gloeien (zeer heet worden.)
Een led geeft koud licht, zelfs het minuscule kleine BLAUW
lichtgevende blokje Indium Nitride en het daaromheen liggende YAG die de andere kleuren maakt door een deel van het blauwe licht te absorberen en daarbij om te zetten in rood, geel en groen is nauwelijks warmer dan de omgeving.
Omdat de led vrijwel geen warmte produceert is het rendement10-20X zo hoog als van een gloeilamp.
De schakelcontacten met 230 VAC zitten dicht bij elkaar en er is altijd wel een minuscule lekstroom van enige mA.
Deze stroom is al voldoende om de led zichtbaar op te laten lichten.
Het zegt dus vooral iets over het enorme rendement van leds en hun eventuele omvormers.
Ondanks de verschillende constructies, ongeveer 80-100 leds in serie met een gelijkrichter, condensator (als stroombegrenzer, elco als afvlakker en weerstanden die de gedragingen van de ledlamp stabiliseren, of het systeem met meestal 3 leds van een watt met een omvormer, heeft aan een geringe lekstroom al voldoende de leds te laten oplichten.
Het is NIETS om je zorgen over te maken en er is ook niet heel veel aan te doen, nieuwe elektriciteit systemen zullen gewoon nog minder lekstroom moeten hebben.
Je kunt inderdaad met zenerdiodes en andere trucs de leds volledig laten doven maar de lekstroom ben je desondanks kwijt en deze systemen zullen ook stroom verbruiken als de leds WEL licht moeten geven.
Op de levensduur van de leds heeft het ook als geen invloed, die hebben 50 000 tot 200 000 branduren bij de gespecificeerde stroom maar bij lekstromen verouderen ze nog veel langzamer, je moet dan in de miljoenen branduren denken.
Wil je het echt stik donker hebben in de kamer dan is een
parallelweerstand of -condensator aan te bevelen maar deze gebruiken meer stroom als je de ledlamp aan doet.
Je niet ergeren of ongerust maken is het beste advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een LED-lamp heeft maar heel weinig energie nodig. Bij jou is er een capacitieve koppeling tussen de leidingen in je aanvoer, die er voor zorgt dat de LED nog een heel klein beetje opgloeit, ook als je schakelaar uit staat.
Daar hoef je je geen zorgen over te maken.
escape
13 jaar geleden
Ik neem aan dat dat nagloeien tijdelijk is.
Een ledlamp zelf is gewoon direct uit als de stroom eraf is. Dat hoeft echter niet te gelden voor de kleurstof op de bol eromheen. Die kan blijven na-lichten. (fosforiserend) Inderdaad dan een glow in the dark.

Daarnaast is een ledlamp altijd een laagspanningslamp. Dus zit er wat electronica in om te maken dat ie op 230 volt werkt. Bij uitzetten kan die electronica zodanig ontworpen zijn dat de lamp nog eventjes vanuit die electronica energie krijgt. (een opgeladen condensator die nog leeg getrokken wordt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschijnsel wat je constateert heeft te maken met overgebleven voltage in de lijn. De LED spots zijn efficiënt genoeg om zelfs met dat kleine beetje voltage op te gloeien. Als je het een probleem vindt zijn er twee oplossingen om het probleem op te lossen.
1. In serie met de lamp installeert je een Zenerdiode. De Zenerdiode dient dan wel de juiste waarde te hebben om het overgebleven voltage te blokkeren.
2. Gebruik multicluster LED spots. De multicluster spots hebben een hoger begin voltage nodig voordat zij kunnen oplichten....