Bestaat er een beschermkap voor de groepenkast?

Wij hebben een ABB HAF groepenkast in de meterkast. Wij hebben daar planken voor gemaakt voor onze schoenen (klopt, niet veilig). Nu gaat bij het plaatsen van schoenen wel eens een schakelaartje om. Bestaat er een kap / deurtje voor zo'n groepenkast?

Picture for question
een jaar geleden
1.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Inderdaad, niet veilig.
tinus1969
een jaar geleden
Dit bestaat niet en mag niet, want de stoppenkast moet snel bereikbaar zijn.
Dat door de schoenen er wel eens een schakelaar omgaat bewijst slechts dat de hele constructie onveilig is.

Antwoorden (1)

De deur van je meterkast is de beschermkap. Er dient vrije ruimte rondom je groepenkast te blijven zodat eventuele warmte-ontwikkeling in de aansluitingen kan ventileren en de boel niet oververhit raakt. Daar moet je dus zeker geen brandbare spullen zoals schoenen opbergen!

Omdat de groepenkast lucht nodig heeft om te koelen, bestaat er niet een beschermkap die je er strak omheen kunt plaatsen. Er zijn - niet voor niets - richtlijnen voor de afmetingen van een meterkast. Die kasten zijn niet zo ruim gemaakt zodat je er van alles in kunt opbergen, maar die zijn zo ruim omdat er voldoende luchtcirculatie moet zijn.
een jaar geleden