Welke aansluiting moet ik vragen voor het gebruik van een oven op 380V?

Ik wil bij mijn boot een elektriciteitsaansluiting. Daarvoor dien ik nu een aanvraag in. Daarbij moet ik nu opgeven of ik standaard 3x25A wil of iets anders. Nu vraag ik me af of ik voor de aansluiting voor mijn oven die op 380V werkt een ander product moet kiezen of dat die 380V oook uit die 3x25A wordt gehaald.

een jaar geleden
1.3K
tinus1969
een jaar geleden
3x25 A is vziw al niet standaard, en meestal meerfase. Maar lees zelf of je een eenfase of meerfase aansluiting krijgt. Meerfase aansluiting geeft je mogelijkheid om op 380 V te werken.

Antwoorden (3)

3x25A is voor een oven over het algemeen ruim voldoende.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Maar dat is de vraag niet. De vraag is hoe je aan 380 V komt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@tinus1969
Er staat toch duidelijk: "WELKE aansluiting moet ik vragen...."
tinus1969
een jaar geleden
Welke aansluiting moet je vragen? Een 380 V meerfase aansluiting. Het antwoord 3x25A of 3x35A is irrelevant. Zie bv https://www.enexis.nl/aansluitingen/wat-is-het-verschil-tussen-een-1-en-3-fase-aansluiting
Je kunt de keuze voor de aansluiting niet alleen laten afhangen van het voltage van de oven. Hoeveel watt is die oven? En welke apparaten wil je nog meer aansluiten? Wat wil je tegelijkertijd kunnen gebruiken, nu en in de toekomst?

3x25A is een meerfase aansluiting en daarop kan in principe een 380V oven worden aangesloten. Maar wil je tegelijkertijd ook nog diverse 220V apparaten met hoog verbruik kunnen gebruiken, dan heb je aan 3x25A wellicht niet voldoende. Ook als die oven zelf al een enorm hoog vermogen heeft, is 3x25A misschien te weinig.

Zonder te weten wat het vermogen is van die oven en van je overige apparatuur, is er geen antwoord te geven welke aansluiting je moet kiezen. Een eenfase aansluiting (1x35A) is in elk geval niet geschikt voor je oven. Of 3x25A wel kan is dus zo niet te zeggen. Ga je hoger dan 3x25A, bijvoorbeeld 3x35A of 3x40A, dan gaan je maandelijkse vaste kosten voor de aansluiting flink omhoog! Dat scheelt ongeveer 800 euro per jaar ten opzichte van de 3x25A aansluiting.

Dus als je huidige oven te zwaar is voor 3x25A en je hebt niet perse zo'n oven met hoog vermogen nodig, dan is het financieel gezien handiger om een andere oven aan te schaffen zodat je aan een 3x25A voldoende hebt. Maar heb je behalve die oven al meerdere zware apparaten (hoog vermogen = veel watt) dan heb je misschien sowieso niet genoeg aan 3x25A. Tel de boel bij elkaar op, bedenk wat je eventueel in de nabije toekomst nog gaat toevoegen of vervangen en maak op basis van dat totaal dan een keuze. Of laat er een deskundige naar kijken, dat is misschien niet gratis, maar onnodig elk jaar 800 euro extra betalen voor een zware aansluiting als je die niet nodig hebt is ook zonde. En een te lichte aansluiting later laten verzwaren is ook niet gratis.
een jaar geleden
opletten wat je zekeringskast max mag trekken.
3x 32 ampère heb je nodig. Komt op neer dat je
een 100 ampère-kabel nodig hebt voor 380. Dat is een flinke kabel.
En juist zekeren,
een jaar geleden