Rood wordt gebruikt voor de plus
Zwart wordt gebruikt voor de min

Stroom gaat van plus naar min
de daadwerkelijke elektronen gaan van min naar plus (bij gelijkspanning en wiebelen heen en weer bij wisselspanning).
2 jaar geleden
Stroom gaat van plus(rood) naar min(zwart) in opgaves.

(elektronen gaan de andere kant op)

https://www.examenoverzicht.nl/natuurkunde/elektriciteit#:~:text=Elektrische%20stroom%20stroomt%20altijd%20van,gaan%20van%20min%20naar%20plus!
"
Elektrische stroom stroomt altijd van de plus naar de min kant van een spanningsbron. Dit is dus tegengesteld aan de elektronen die door een draad stromen, die gaan van min naar plus!
"
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Goed antwoord, +
Overigens is wisselspanning wat verwarrend. Daar wiebelen de elektronen heen en weer. Hier een mooie uitleg over hoe dat nu eigenlijk werkt en de uitleg dat het niet de elektronen zijn die zorgen voor "de stroom".
https://www.youtube.com/watch?v=bHIhgxav9LY Ik kwam er daardoor achter dat ik het eigenlijk niet zo goed begreep. Wel dat er in mijn idee iets niet klopte (want met wisselspanning blijven de elektronen op hun plaats in feite). Ik weet niet of je dit al wist, zo ja, mijn excuses, zo nee, veel plezier!
LeonardN
2 jaar geleden
(zie de reactie nu pas) Ja had de video al een keer eerder gezien, ik kende ook nog niet de juiste/betere uitleg. Kende de uitleg van een touw door een buis die dan heen en weer getrokken wordt. Overigens is er na de video ook nogal wat kritiek op de uiteindelijke uitkomst gekomen.
De kritiek die ik begreep was: Als wat Veritasium zegt klopt en de lamp (zo goed als) instantaan (1/c) aangaat dan heb je een apparaat dat kan voorspellen of de stroomdraad op honderdduizenden kilometers afstand wel/niet doorbroken is. (wat FTL-communicatie zou veronderstellen). (of net zo vreemd) Een lamp die altijd aan zou gaan ongeacht dat deze onderbroken is. https://youtu.be/AKunJO35Od0?t=265