Duidt het warm worden van een usb kabel op laadproblemen?

Ik heb een powerbank van 30.000 mAh. Ik laad die op met een orginele Samsung snellader met 5 Volt 2A. Ik gebruik daarbij de orginele kabel die ik bij de usb kabel heb gekregen. Het is een usb A naar micro usb kabel. Laatst merkte ik dat de beide uiteinde warm werden na 5 minuten opladen, de adapter zelf was niet warm.

Kan ik de kabel blijven gebruiken of duidt dit op problemen met de kabel?

2 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Telkens wanneer stroom door een draad wordt geleid, zal er warmte door de weerstand ontstaan, volgens de wet van Ohm. Als de stroom die door de kabel wordt getrokken meer is, volgt warmtedissipatie. Bij snel opladen zou de stroom die door de powerbank door de kabel wordt geduwd 2 of 3 keer meer zijn dan de standaardclassificatie en dit zou de reden kunnen zijn voor het opwarmen van de kabel.
Het is moeilijk te zeggen of jouw kabel TE warm wordt. In dat geval kan het zijn dat je kabel niet goed is of dat de pinnen van de USB-plugs beschadigd zijn.
SimonV