Is een ongeaard stopcontact in huis gevaarlijk?

Ik heb een huurhuis en heb alleen in de badkamer en in de keuken geaarde stopcontacten. In de woonkamer gebruiken we ook een laptop of ander apparatuur met een geaarde stekker. Ik gebruik die als ik in de woonkamer zit ook op een ongeaarde stopcontact. Is het gevaarlijk om een laptop met een geaarde stekker te gebruiken in een ongeaarde stopcontact ?

2 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Nee, zolang de voedingskabel geen beschadigingen vertoont niet.
Vroeger werden er alleen in vertrekken met kans op verhoogde luchtvochtigheid wandcontactdozen mét randaarding gemonteerd. In alle overige vertrekken werd zonder randaarde gemonteerd. Dat scheelt in een heel huis toch verschillende meters koperdraad........
jc54
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ik denk dat je wat te kort door de bocht gaat m.b.t. de beschadigde voedingskabel... Randaarde beschermt tegen kortsluiting naar aarde, niet tegen lekstroompjes (dat is de aardlekschakelaar resp. installatieautomaat.)
Die 'kortsluiting naar aarde' kan ook in het apparaat zelf ontstaan. Dat gaat dus veel verder dan alleen de voedingskabel.
De beveiliging via randaarde is vooral bedoeld voor aanraakbare geleidende delen die bij een storing onder stoom kunnen komen te staan. Denk aan een metalen kap, of een apparaat waar water in zit.
Daarom zou ik ook willen benoemen dat het van het apparaat afhangt of randaarde nodig is. Veel apparaten met een niet-geleidende buitenkant (kap van plastic of hout) hebben inwendig niet eens randaarde. Sterker nog: de stékker van die apparaten heeft niet eens een aansluiting voor randaarde ! Los van die opmerking over het eerste zinnetje is het antwoord correct. (+)
Ongeaarde stopcontacten kunnen alleen veilig gebruikt worden met dubbele geïsoleerde apparaten (symbool met twee vierkanten). Check of dit symbool op de laptop voeding staat!

Overigens kan de fabrikant, behalve veiligheid, ook andere redenen om voor te schrijven dat de laptop op een geaard stopcontact aangesloten moet worden zoals gevoeligheid voor storingen en defecten.

Tot slot, zorg dat er een werkende 30mA aardlekschakelaar in de meterkast zit!

P.S. Voor de jaren 80 werd er over veiligheid iets makkelijker gedacht. In die tijd waren er dan ook veel en veel meer ongevallen.