Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Was zijn de functies voor deze kabels?

Bij een zogenaamde netwerkkabel heb je 8 kleine gekleurde kabeltjes (zie foto).
Ik vraag me af wat zijn de individuele functies van de 8 kabeltjes? Wat doet bijvoorbeeld de groene en wat de blauwe? En waarom is er een full colour en een wit gestreepte versie?

Picture for question
2 jaar geleden
1.6K
Antoni
2 jaar geleden
Staat dat niet vermeld op de website van de tekening bij je vraag?
10XL
2 jaar geleden
Nee, dit is van internet. Ik zie wel wat de volgorde zijn maar niet de functies per kabeltje.
Utrecht
2 jaar geleden
Hier staat het uitgelegd:
https://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html
(halverwege de pagina. Blijkt dat de helft van de kabels ongebruikt is).
Griffin
2 jaar geleden
@utrecht "(halverwege de pagina. Blijkt dat de helft van de kabels ongebruikt is)."
Die veronderstelling geldt alleen voor 100Base-TX, voor Gigabit verbindingen (1000Base-T) en hoger heb je echt 4 paartjes nodig.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In een typische ethernet kabel vind je 4 paartjes waarbij de solide gekleurde aders getwist zijn met hun wit gestreepte broertje. Een getwist paartje bevat een ader die signalen ontvangt, en een ader die signalen verzendt. De reden dat de aders getwist zijn is om overspraak(interferentie) te voorkomen. Voor 100Mbit link kun je volstaan met de helft van het aantal aders in de kabel, je zou in theorie zelfs twee 100Mbit links kunnen splitten in zo'n kabel. Maar wil je full-duplex(praten en luisteren tegelijk) op 1Gbit dan zijn alle aders(i.e. 4x zenden & 4x ontvangen) benodigd.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding