Hoe kan ik twee elektrische apparaten ontkoppelen van het lichtnet met een relais?

ik ben bezig met een klein hobby projectje voor mijn elektrische fiets. het idee is als volgt:

op mijn lader van de elektrische fiets zit een lampje. deze brand rood zolang de accu nog niet vol is, en brand groen zodra de accu opgeladen is. mijn idee is om met een Raspberry pi, een kleurensensor en een relais, mijn adapter van het lichtnet te ontkoppelen zodra de adapter een groen lampje weergeeft (de kleursensor meet de adapter qua kleur uit, en de Raspberry pi stuurt de relais aan waarna de adapter wordt uitgeschakeld). tevens draait op de Raspberry pi een mailservertje die een mailtje verstuurd met de melding dat de fiets is opgeladen.

dit alles hierboven is tot nu toe gelukt.

echter sta ik nu voor de volgende uitdaging: hoe sluit ik alles af, inclusief de Raspberry pi? ik zou eigenlijk willen dat zodra de adapter groen brand, de elektrische fiets adapter wordt uitgeschakeld, vervolgens de pi het mailtje verstuurd, en daarna de Raspberry pi van het lichtnet wordt ontkoppeld. zodra ik de volgende keer de fiets weer wil opladen, wil ik hem graag weer kunnen inschakelen met een momentary switch.

ik hoop dat mijn idee een beetje duidelijk is, maar hoe los ik dit op?
mochten er vragen zijn over het project dan hoor ik het graag

2 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Ik zou jouw probleem oplossen met een WEMOS D1 Mini en een Klik-aan-klik-uit stopcontact+RF zender/afstandbediening. Je definieert één van de GPIO pinnen van de WEMOS als GPI voor je groene LED, en één pin als GPO voor het schakelcontact op de RF zender, je flashed die WEMOS met ESPEasy en maak je via het ingebouwde webservertje een ruleset aan, iets van GPI hoog(groene LED brandt) dan GPO pulse van 100ms naar ground op de afstandbediening. Je steekt die Kaku in het stopcontact, je steekt de lader van je fiets in die Kaku die je met de afstandsbediening dus kunt inschakelen en uitschakelen, maar als je die button door WEMOS laat bedienen door een trigger van het ledje ben je volgens mij klaar.

De WEMOS D1 heeft ook een wifimodule, en dan dus ook notificaties sturen. Kika setje kost €12 en zo'n WEMOS iets van €5,95 en als je niet met logische niveau's wil stoeien direct op de groene LED, dan zou je het nog met een light sensor afkunnen die je bekleedt met een volledig complementaire groen filter(moet je wel een Lee kleuren waaier hebben waar je het juiste groen kunt selecteren zie bron2) die je dus moet bepalen als de rode led brandt, met het juiste filter komt er dan geen rood doorheen, en via die lightsensor bepaal je dan trial-and-error wat de juiste gevoeligheid is als rood dan wel groen brandt, en daar trigger je dan op in die WEMOS. Een Rapsberry is IMHO een beetje overkill voor zo'n simpel projectje als deze.
2 jaar geleden
Tjonge... je oplossing voelt wel als het schieten met een kanon op een mug... waarom gebruik je niet gewoon een stopcontact met een masterswich ? (Veel gebruikt voor PC's. Zodra de PC geen stroom meer trekt worden ook de andere stopcontacten (met monitor, printer e.d.) uitgeschakeld.

Maar om op jouw RPi-oplossing terug te komen: er zijn hele mooie 'relay boards' (zie bron) te koop die je zo aan een GPIO-pin van de Pi kunt hangen. Laat de voeding van de Pi en de fiets via dat (afval)relais lopen en programmeer de pin om te reageren op het groene ledje.
Dan heb je nog wel een parallele schakelaar over dat relais nodig om de Pi weer 'aan' te kunnen zetten voor de volgende oplaadbeurt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix