Wat is er aan de hand als mijn pelletkachel blijft stoken?

Hallo

Ik heb een pelletkachel, hij wordt niet zo heel veel gebruikt (1/2 keer per maand).
Als we hem aanleggen, dan start hij en gaat hij de ruimte verwarmen tot 18 graden (zo ingesteld). Nu is het altijd zo dat hij lik een zot blijf warmen (meer dan 18 graden) en pellets geven tot hij 450 graden heeft binnenin (normaal is dat 200 graden) en dat we de stekker moeten uittreken omdat hij op niets meer reageert. Als we hem willen uitschakelen, dan geeft hij wel ‘blusmiddel’ weer, maar toch blijft hij heter en heter worden.

Wat zou er hier mis zijn?

Alvast bedankt!

3 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat de kachel te groot is voor de ruimte die hij moet verwarmen.
De kachels leveren een minimum vermogen.
In dat vermogensgebied werkt de temperatuurregeling nog niet.

Het kan ook dat temperatuurregelaar defect is.
Wat ook de gemeten en ingestelde temperatuur is, het vermogen dat de kachel levert loopt steeds naar maximaal.
Het kan zijn dat de twee draden van de thermometer verwisseld zijn zijn.
Het kan ook zijn dat de temperatuurregelaar defect is.
Hier moet een specialist naar kijken, daar kun je zelf weinig aan doen denk ik.