Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen als mijn tuinverlichting niet werkt zonder timer (in de schuur) en met timer wel?

Nu 3 keer de stop eruit geknald. De tuinverlichting lijkt de boosdoener te zijn. De stekker zit met een (ouderwetse, eenvoudige) timer in het stopcontact in de schuur. Als ik de timer tussen de stekker en het stopcontact er tussenuit haal is de tuinverlichting uit en de twee lichtschakelaars die er naast zitten doen niets. Ik snap er niets van. Hoe kan de verlichting mèt timer wel werken en zonder timer niet??

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
Griffin
3 jaar geleden
Wat doen die twee lichtschakelaars dan wel als de timer er tussen zit?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Springt je stop of je aardlekschakelaar? Het zou kunnen dat je timer geen (goed) randaarde contact heeft. Als er dan een probleem is met je tuinverlichting wat lekstroom of kortsluiting veroorzaakt dan springt de aardlekschakelaar, maar dit werkt alleen optimaal als het stopcontact goed geaard is. De timer zou dit kunnen blokkeren.
(ik weet dat een aardlekschakelaar ook werkt bij niet geaarde stopcontacten in huis, maar in een tuin situatie kan dat anders zijn ivm de grotere fysieke afstand tussen huis en tuin)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding