Kunnen er met een simpele oplossing aardedraaden in een lampaansluiting gemonteerd worden?

Afgelopen week is de lamp spontaan gesprongen in de badkamer met als gevolg dat de stop doorsloeg. Na wat gerommel bleken er maar 2 draden uit de wand te komen zwart en blauw, l en n, maar mis ik zeker in een badkamer een aarde draad. Is er een mogelijkheid om dat via een bypass oid alsnog te doen zonder ingrijpende veranderingen etc. Huis is uit de jaren 70/80

3 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
3 jaar geleden
Afhankelijk van plaats lamp is aarde niet nodig.
paulus811
3 jaar geleden
Kijk in de lasdoos welke kant de draden op gaan, doe er een trekveer in en kijk of deze in een inbouwdoos uitkomen waar een aardedraad zit. Met de trekveer trek je dan eenvoudig een aardedraad naar de lamp. Overigens heeft het niet veel zin om een kunststof lamp te aarden, dus als je die hebt kun je de moeite besparen.

Antwoorden (1)

Je moet eerst uitzoeken of in de badkamer een lasdoos zit met een aarde draad. Dat zal zeker zijn bij de stopcontacten (meestal maar één aanwezig) en misschien onder de lichtschakelaar.
Als onder de lichtschakelaar een aardedraad zit kan je die verlengen met een lasdop en een aarde draad die je met een trekveer naar de lamp haalt. Is er geen aardedraad moet je proberen of er een leiding loopt van het stopcontact naar de lamp. Je kunt dat doen met een leidingzoeker, maar ook op het gevoel. Maak daarvoor de lamp en het stopcontact los en trek zachtjes aan de draden in het stopcontact. Als de draden bij de lamp dan mee bewegen is er een leiding. Als je geen beweging ziet is er geen leiding en zal je geen aardedraad kunnen doortrekken.
Overigens zal de kortsluiting zijn ontstaan IN de lamp tijdens het doorbranden. Met aarding kan je dat niet oplossen