Hoeveel Nederlandse hertz (Hz) is gelijk aan 120 Amerikaanse Hz verversingssnelheid voor televisies?

Is er een verschil tussen 120 Amerikaanse Herz en Nederlandse Herz? Klopt het dat het omgerekend 100 Nederlandse Herz is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
Thecis
3 jaar geleden
Hertz is aantal beelden per seconde. Dus een amerikaanse Hz is hetzelfde als een Nederlandse Hertz.
Amerika gebruikt een ander kleursysteem (voorheen NTSC) en hun spanningsnet draait op 60 Hz ipv de 50 Hz die wij hanteren. Daar waren het aantal beelden van de oude beeldbuizen op gebaseerd. Nu is dat verschil er nog steeds (ook bij het spanningsnet)
De TV's vanuit Amerika verversen dus net iets meer dan NL TV's.

Antwoorden (2)

Het Europese equivalent voor de Amerikaanse 120 Hz is inderdaad 100 Hz voor televisies.
Met andere woorden een Nederlandse TV die 25 of 50 Hz beeld ontvangt zal dit interpoleren naar 100 Hz
Een Amerikaanse TV die 30 of 60 Hz beeld ontvangt zal dit interpoleren naar 120 Hz
===
https://www.pcmag.com/news/tv-refresh-rates-explained-60hz-120hz-and-beyond
https://www.coolblue.nl/televisies/100-hz-verversingssnelheid
===
TV's die in Europa verkocht worden kunnen voor zover ik begrijp ook vaak inkomend 60 Hz beeld naar 120 Hz omrekenen.
===
Klopt het dat het omgerekend 100 Nederlandse Herz is?
Nee eerder dat het functioneel gezien hetzelfde is.

Wij in Europa (of beter gezegd PAL-landen) hebben de volgende waardes:
In de landen met NTSC hebben ze:

En dan is er nog de 24 Hz voor filmmateriaal.
Toegevoegd op 23 september 2020 14:09: bron
3 jaar geleden
De hertz (symbool: Hz) is de afgeleide SI-eenheid van frequentie. De hertz wordt gebruikt bij periodieke (zich herhalende) verschijnselen. 1 Hz komt daarbij overeen met een periode van 1 seconde. Zou iemand regelmatig, eenmaal per seconde op een tafel tikken, dan heeft dat tikken een frequentie van 1 Hz. Tikt de persoon sneller, bijvoorbeeld tweemaal per seconde (de periode is dan 0,5 s), dan bedraagt de frequentie 2 Hz.
Als je dus praat over de frequentie van 100 Herz, dan is dat in Europa exact hetzelfde als in Amerika. Het gaat hier immers over een SI-eenheid, die los staat van de verversingssnelheid van een beeldscherm.
Los van deze standaard-definitie staat de verversingssnelheid van een beeldscherm van apparatuur uit Amerika en/of Europa. Wat dat betreft is het antwoord van LeonardN helemaal juist.
Dit deel van het antwoord is dus de andere kant van de Herz. In de vraag wordt n.l. niet gespecificeerd om welke benadering van frequentie het gaat. LeonardN koos voor de beeldschermverversing, ik koos voor de exacte definitie.